مشکلات حوزه بازرگانی با نهادسازی حل نمی‌شود

مهدی طغیانی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اظهارات مقامات دولتی مبنی بر اینکه مجلس تشکیل وزارت بازرگانی را از بلاتکلیفی خارج کند، اظهار داشت: این موضوع کاملاً مشخص است و در بلاتکلیفی نیست.

وی ادامه داد: واقعیت آن است که پیام مخالفت مجلس با یک فوریت و دوفوریت لایحه تشکیل سازمان بازرگانی این بود که مجلس شورای اسلامی در کل با نهادسازی جدید در حوزه بازرگانی مخالف است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی متذکر شد: مجلس در سال ۹۹ مخالفت خود را با تشکیل وزارت بازرگانی اعلام کرد و الان هم نشان داد که با تشکیل سازمان بازرگانی مخالف است، چرا که مسئله ما اساساً در حوزه بازرگانی و تنظیم بازار نهادسازی نیست.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هر اختیاری که لازم است، الان در وزارت صمت وجود دارد و اگر اختیاری هم وجود ندارد، می‌توانند همان موارد را درخواست کنند تا در قالب قانون پیگیری شود.

طغیانی گفت: اینکه ما فکر کنیم با یک نهادسازی جدید مشکلات حیطه بازرگانی را حل می‌کنیم، اینگونه نیست و نه تنها مشکلات حل نمی‌شود بلکه مسائل جدیدی به وجود می‌آید.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما هر نهاد جدیدی که بخواهیم ایجاد کنیم، حداقل یک سال بروکراسی آن طول می‌کشد و باید برخی از کارکنان جابه‌جا شوند، ساختمان‌هایی ایجاد شود، احکام کارگزینی تعریف شود، وظایف و اختیارات و تشکیلات مشخص شود که الان کشور ظرفیت و تحمل چنین تغییراتی را در حوزه بازرگانی ندارد.

وی اظهار داشت: از طرف دیگر از نظر علمی بازرگانی و تولید به یکدیگر وابسته هستند و جایی که درباره تولید تصمیم می‌گیرد، باید درباره بازرگانی هم تصمیم‌گیری کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ما قبلاً این شرایط را داشتیم که وزارت بازرگانی وجود داشت و در این وزارتخانه مسائل مربوط به بخش بازرگانی تعیین تکلیف می‌شد اما تولید در وزارت صنعت پیگیری می‌شد و مشکلاتی به وجود آمد.

طغیانی بیان کرد: یکی از مهمترین دلایل ادغام وزارت صنعت، معدن و تجارت آن بود که بین این بخش‌ها ارتباط و هماهنگی به وجود آید و اگر در این حوزه مشکلاتی وجود دارد، باید رفع شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به نظر می‌رسد که راه حل رفع این مشکلات ارائه لایحه تشکیل وزارت بازرگانی هم نیست، چرا که ساختارهای درونی را باید تقویت کرد و بدون ساختارسازی جدید باید مشکلات را حل کرد. ساختارسازی برخلاف برنامه ششم توسعه است.

حتما ببینید

افزایش ۱۲.۵ درصدی حمل و نقل جاده ای

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد حمداللهی با اشاره …