نشست مرزی دو جانبه هیات گمرکی ایران و ترکمنستان در گمرک مرزی سرخس/ آمادگی گمرکات دو کشور برای شبانه روزی کردن گمرک مرزی سرخس

نشست مرزی گمرکات ایران و ترکمنستان به منظور گسترش همکاری های گمرکی و اجرای برنامه اقدام مشترک با هدف ارائه تسهیلات در انجام عملیات گمرکی در گمرک مرزی سرخس برگزار شد

کد خبر:
۱۱۰۱۴۰۲۲۴۹

زمان انتشار:
۱۵ آبان ۱۴۰۲ – ۱۵:۳۷ بعد از ظهر

۲۴۰ بازدید

به گزارش روابط عمومی گمرک ایران، در این نشست دکتر ابراهیم نقدی معاون حقوقی و نظارت گمرک ایران و مهمت گلدی محمداف معاون رئیس کل اداره خدمات گمرکی ترکمنستان در خصوص موارد مختلف گمرکی، در گمرک مرزی سرخس ایران صبح امروز دیدار و گفتگو کردند.

براساس این گزارش، دکتر نقدی با اشاره به اینکه در یک سال اخیر دومین نشست مشترک بین گمرکات ایران و ترکمنستان برگزار می شود، افزود: برگزاری نشست های مشترک گمرکی و بررسی راهکارهای کارآمد در راستای تسهیل و تسریع تجارت، نقش موثری در افزایش حجم مبادلات تجاری بین دو کشور خواهد داشت.

نقدی بر گسترس همکاری های گمرکی با اجرای برنامه اقدام مشترک، تاکید کرد و اظهار داشت: لغو محدودیت های تردد و شبانه روزی کردن فعالیت گمرکات مرزی مشترک بین دو کشور در بخش ریلی و واگن ها در مرز سرخس، شبانه روزی کردن گمرکات مرزی دو کشور و افزایش پذیرش کامیون ها دو طرف از جمله مواردی است که به تسهیل تجارت بین دو کشور کمک شایان توجهی خواهد کرد.

معاون حقوقی و نظارت گمرک ایران گفت: موافقت با بازگشت کامیون های خالی ایرانی از مرز باجگیران به منظور جلوگیری از ازدحام و ترافیک در سایر نقاط مرزی، تسریع در خروج کالای سریع الفساد مانند محصولات کشاورزی از گمرک باجگیران، برگزاری جلسات به صورت ویدیو کنفرانس با حضور اعضای کارگروه مشترک همکاری گمرکی دو کشور براساس اقدام مشترک، توسعه و گسترش همکاری های آموزشی و به اشتراک گذاشتن تجارب مشترک، توسعه و گسترش همکاری های بین المللی و منطقه ای گمرکی بین دو کشور با توجه به کنوانسیون ها و سازمان های بین المللی، از دیگر مواردی است که عملیاتی کردن آن سبب تسهیل و تسریع تجارت بین دو کشور می شود.

وی با توجه به ظرفیت های دو کشور در زمینه مختلف ابراز امیدواری کرد با افزایش تعاملات گمرکی و اقتصادی، همکاری ها و افزایش حجم مبادلات تجاری بین دو کشور بیش از پیش افزایش یابد.

وی مبارزه با تخلفات و تقلبات گمرکی و مواد مخدر که در برنامه اقدام مشترک نیز راهکار های آن دیده شده است را بسیار با اهمیت دانست و افزود: با ارتقا همکاری های گمرکی بین گمرکات دو کشور، قادریم گام های موثری در این زمینه برداریم.

مهمت گلدی محمداف نیز در این نشست ضمن استقبال از پیشنهادهای گمرک ایران، افزود: گمرک ترکمنستان برای اجرایی کردن پیشنهادهای گمرک ایران در راستای تسهیل و گسترش تجارت بین دو کشور آمادگی کامل دارد.

وی گفت: ارتقای همکاری های گمرکی از موارد اولویت دار گمرک ترکمنستان است و به توسعه همکاری های گمرکی با کشورهای همسایه به ویژه ایران نگاه ویژه ای داریم.

به گفته وی گمرکات دو کشور در اجرای طرح های مرزی مشترک تجربه مطلوبی دارند که همکاری در جهت ساخت پل جاده ای سرخس، خطوط ریلی و بازارچه مشترک مرزی باجگیران از جمله این همکاری های مشترک است.

مهمت گلدی محمداف گفت: از بین بردن محدودیت ها در انجام تشریفات گمرکی و شبانه روزی کردن فعالیت گمرک در گذرگاه ریلی از برنامه های مهم گمرک ترکمنستان است که در دستور کار قرار دارد.

معاون رئیس کل اداره خدمات گمرکی ترکمنستان گفت: گمرک ترکمنستان برای ترخیص هر چه سریعتر کالاهای تجاری از دستگاه های ویژه و سامانه ها استفاده می کند که در این راستا الکترونیکی کردن سیستم تک دروازه ای در سطح نهایی است و راه اندازی آن می تواند باعث تسریع تشریفات گمرکی شود.

وی بر توسعه و گسترش همکاری های دو جانبه گمرکات دو کشور در زمینه های مختلف تاکید کرد.

نوشته شده توسط:
akhbar

حتما ببینید

اعمال فوق العاده خاص برای کارکنان گمرک و اصلاح ساختار و ارتقای پست های سازمانی

در دیدار معاون رئیس جمهور با رئیس کل گمرک ایران بررسی شد: معاون رئیس جمهور …