۵۱۱ میلیون تن کالا در کشور جابجا شده است

مهرداد حمداللهی در گفت‌و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: همایش تخصصی را با انجمن‌های صنفی و شرکت رانندگان بخش حمل و نقل کالا در استان اردبیل شاهد بودیم که شرکت‌های فعال استان‌های آذربایجان شرقی و غربی نیز در این رویداد حاضر شده بودند.

وی تصریح کرد: هدف ما از برگزاری این همایش‌ها تعامل بیشتر ارکان حمل و نقل به شکل غیردولتی با نهادهای دولتی است تا مشکلات آنها برطرف و راهکارهای مؤثر در بهبود فرآیندها ارائه شود.

مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: سال گذشته ۵۱۱ میلیون تن کالا در کشور به همت فعالان حمل و نقل کالا و صاحبان کامیون جابجا شد که آمار بالایی است.

حمداللهی به رشد سه درصدی جابجایی کالا در کشور نسبت به سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و افزود: ۴۱۲ هزار کامیون در بخش ناوگان حمل و نقل کالا در کشور فعال هستند که میانگین سنی آنها بالای ۱۹ سال است.

وی فعالیت ۵۲۶ هزار راننده را در این حوزه یادآور شد و خاطرنشان کرد: در بحث نوسازی ناوگان نشستی را با معاونان وزارت صمت برگزار کردیم و تلاش بر این است تا نوسازی ناوگان با واردات خودروهای کارکردی پنج ساله طبق قانون بودجه ۱۴۰۲ انجام شود.

حمداللهی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: در این حوزه کمیته‌های مشترک فعال شدند تا فرآیند نوسازی ناوگان با استفاده از تولید کامیون در داخل و واردات تسهیل شده و آئین‌نامه‌های مدون در این زمینه تدوین شود.

وی در مورد فرار بار در کشور نیز بیان کرد: در سال‌های گذشته و بر اساس آخرین آمارگیری‌ها در ۹۴ فرار بار ۳۰ درصد بوده اما این میزان تا حد زیادی با راهکارهای پیشگیرانه کاهش یافته است.

حمداللهی ضرورت نظارت پلیس و استفاده از فناوری‌های جدید را در کنترل فرار بار یادآور شد و اظهار کرد: با راه‌اندازی سامانه «داپ» (داده کاوی اطلاعات پلاک) تلاش بر این است تا ناوگان بدون اسناد حمل شناسایی و به ادارات استان‌ها معرفی شوند.

مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تصریح کرد: در مرحله اول از طریق پیامک به رانندگان و شرکت‌های متخلف هشدار و اخطار لازم داده می‌شود و در مراحل بعد نیز با رانندگان و شرکت‌های خاصی برخورد جدی انجام می‌شود.

حتما ببینید

افزایش ۱۲.۵ درصدی حمل و نقل جاده ای

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد حمداللهی با اشاره …