تراز تجاری سال گذشته مثبت ۱.۷ میلیارد دلار بود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گمرک، مهدی میراشرفی رئیس گمرک در بازدید از گمرک مراغه اظهار داشت: در بحث صادرات نسبت به سال قبل از آن ۵.۶ درصد کاهش داشتیم که بیشتر ناشی از تحریم‌ها بود.

وی گفت: در بحث واردات نیز نسبت به سال ۹۶، ۲۱.۷ درصد کاهش داشتیم و عمده کاهش کالاهای وارداتی مربوط به گروه کالاهایی مصرفی و لوکس بود که به طور یقین مصوبه هیأت وزیران مبنی بر ممنوعیت ورود ۱۳۳۹ قلم کالا در این امر مؤثر بود.

میراشرفی به شرایط تحریم و تأثیر آن بر روی صادرات اشاره کرد و گفت: در صورتی که بتوانیم مدیریت بهتر و هماهنگی بین دستگاه‌ها را افزایش دهیم می‌توانیم آثار تحریم را به حداقل رسانده و بهتر از آن چه که وجود دارد، تجارت خارجی را مدیریت کنیم.

میر اشرفی‌پور خاطر نشان کرد: توسعه صادرات غیرنفتی، تولید و صادرات و درخواست واردات در کمترین زمان از مهمترین مباحث در توسعه گمرکات کشور است.

وی افزود: آذربایجان شرقی در بحث تولید یکی از مهمترین قطب‌های کشور به خصوص در حوزه کشاورزی و صنعتی است.

رئیس کل گمرک ادامه داد: از سال ۷۵ صادرات غیرنفتی گمرک مراغه فعال بوده و در سال گذشته ۲۷ میلیون دلار از گمرک این شهرستان صادر شده و عمده صادرات این گمرک در سال گذشته شامل تولیدات صنعتی شیشه جام، آینه، کربنات سدیم، سولفات آمونیوم، محصولات فولادی و محصولات کشاورزی و تبدیلی از جمله انواع کشمش، سیب و آرد گندم بود که به کشورهای عراق، ترکیه، گرجستان، افغانستان، ارمنستان، آذربایجان، بلغارستان، ایتالیا، اسپانیا، یونان، پاکستان، رومانی، ترکمنستان، قبرس و قزاقستان صادر شد.

معاون وزیر اقتصاد گفت: در راستای کمک به تولید و رونق حاضر به ایجاد گمرک اختصاصی در محل فعالیت شرکت‌های بزرگ هستیم که کاهش هزینه‌ها و آسیب کمتر به کالاها از جمله مزایای این طرح است.

حتما ببینید

از تابستان آینده، وارد فاز دوم گمرک هوشمند خواهیم شد

وزیر اقتصاد در آیین رونمایی از فاز اول گمرک هوشمند:  وزیر امور اقتصادی و دارایی …