افزایش استفاده از کارنه تیر توسط شرکت های حمل ‌و نقل بین المللی از مسیر ایران

رئیس کل گمرک ایران در هشتاد و یکمین کمیته اداری کنوانسیون تیر در ژنو عنوان کرد:

معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران در هشتاد و یکمین کمیته اداری کنوانسیون تیر در ژنو از افزایش استفاده از کارنه تیر توسط شرکت های حمل ‌و نقل بین المللی از مسیر ایران خبر داد.

کد خبر:
۱۱۰۱۴۰۲۲۴۶

زمان انتشار:
۱۹ مهر ۱۴۰۲ – ۱۵:۳۷ بعد از ظهر

۲۷ بازدید

به گزارش روابط عمومی گمرک ایران، دکتر محمد رضوانی فر با اعلام این مطلب گفت: در سال‌های اخیر، استفاده از کارنه تیر توسط شرکت های حمل ‌و نقل از مسیر ایران رشد قابل ‌توجهی داشته است و از مرز یک میلیون و ۳۰۰ هزار  کارنه تیر در سال ۲۰۲۲ عبور کرده است.

وی اظهار داشت: موقعیت جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران که در چهارراه غرب، شرق، جنوب و شمال قرار داشته و با ۱۵ کشور از طریق خشکی و دریا هم مرز است، واقعاً منحصر به فرد است. ایران به عنوان یک محور مرکزی در کریدورهای شرق _ غرب و شمال _ جنوب قرار دارد و عملاً به عنوان پلی بین آسیا و اروپا عمل می کند.

رضوانی فر با اشاره به اینکه، جمهوری اسلامی ایران با درک این حقایق جغرافیایی، تلاش‌های چشمگیری را برای ایفای نقش سازنده در تسهیل حمل ‌و نقل در منطقه، با هدف نهایی ارتقای تجارت بین المللی انجام داده است ادامه داد: در این زمینه، کنوانسیون های حمل ‌و نقل بین المللی نقشی محوری در هماهنگ کردن قوانین و مقررات در میان کشورهای مختلف ایفا می‌کنند و در این راستا، کنوانسیون TIR ثابت کرده که یک سند بین المللی اصلی است و حمل و نقل و تجارت را تسهیل و به ویژه به رفع موانع گمرکی کمک می کند.

رئیس کل گمرک ایران با اشاره به اینکه ایران به عنوان بخشی از استراتژی ما برای تقویت حمل و نقل و تسهیل تجارت، ابتکارات عمده ای را برای دسترسی کشورهای محصور در خشکی به خلیج فارس و تقویت حمل و نقل دریایی از طریق ایجاد بنادر خشک، پایانه های ICD (جمع آوری کانتینر)، مناطق ویژه اقتصادی و مراکز لجستیکی پویا در قلمرو خود آغاز کرده است خاطر نشان کرد: ایران در خط مقدم دیجیتالی کردن سیستم TIR بوده و از سال ۲۰۱۵ در اولین پروژه های آزمایشی e-TIR با ترکیه و آذربایجان پیشرو بوده است. ما همچنین در سال ۲۰۲۱ عملیات TIR دیجیتال چند وجهی را با هند انجام داده ایم. علاوه بر این اجرای TIR را برای کریدور شرقی تسهیل و هند، ازبکستان و قرقیزستان را از طریق افغانستان در سال های اخیر  تسهیل کردیم.

وی افزود: ایران برای تقویت ظرفیت های منطقه ای، دوره های آموزشی متعددی را با همکاری سازمان های بین المللی برای کارکنان گمرک کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان برگزار نموده است. این تلاش ها تاکید بر تعهد ایران به ارتقای حمل و نقل و تجارت منطقه ای و بین المللی و عزم خود برای پیشبرد اهداف کنوانسیون TIR در منطقه  دارد.

رضوانی فر در ادامه به موضوع تروریسم و نقش آن در قاچاق اشاره کرد و با بیان اینکه تروریسم مرز نمی شناسد و قاچاق مواد مخدر موانع قابل توجهی برای رشد و توسعه ترانزیت و حمل و نقل بین المللی ایجاد می کند بر همکاری چند جانبه و دوجانبه برای مقابله با تهدیدات ناشی از تروریسم و قاچاق مواد مخدر که اروپا و فراتر از آن را تحت تاثیر قرار می دهد، تاکید کرد و ضروری دانست.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ایران به ‌عنوان یکی از کشورهای امن منطقه، همچون یک سد مستحکم در خط مقدم مبارزه با قاچاق مواد مخدر ظاهر شده و رتبه بالایی در کشف و ضبط مواد مخدر در منطقه آسیا و اقیانوسیه دارد، اظهار داشت: اما این مبارزه باعث افزایش هزینه ها در ایران شده و برای مبارزه موثر با این تهدیدات ضروری است که ما فناوری‌های پیشرفته، از جمله فناوری‌های کنترل سخت‌افزار و نرم‌افزار مانند دستگاه‌های پیشرفته اشعه ایکس و اشعه گاما را به اشتراک بگذاریم.

رضوانی فر گفت: در حالی که تسهیل حمل ‌و نقل با چالش‌هایی به ‌ویژه موضوع فوری و ضروری قاچاق مواد مخدر در منطقه ما مواجه است، ما به شدت معتقدیم که این چالش‌ها نباید مانع ترویج تجارت و تسهیل حمل ‌و نقل شود. در عوض، ما باید همکاری خود را برای تقویت تلاش‌های کنترل و نظارت در برابر این اعمال غیرقانونی تقویت کنیم. کشورهای توسعه ‌یافته، به ‌ویژه کشورهای اتحادیه اروپا، مسئولیت مهمی در ارائه کمک‌های فنی، به ‌ویژه در زمینه فناوری پیشرفته، به کشورهای خط مقدم مانند جمهوری اسلامی ایران در مبارزه مشترک ما با قاچاقچیان بر عهده دارند.

رئیس کل گمرک ایران همچنین از تلاش های انجام شده توسط ایرو( IRU) و کمیسیون همکاری های اقتصادی سازمان ملل (UNECE) برای گسترش کنوانسیون، به ویژه پیشرفت های اخیر در مورد عراق و مصر که در آینده نزدیک سیستم تیر در آنها فعال می شود، استقبال کرد و گفت: مشتاقانه منتظر اجرای کامل TIR توسط هند هستیم که بدون شک حمل و نقل ترکیبی را در سیستم TIR ترویج خواهد کرد. در کنار e-TIR، حمل ‌و نقل ترکیبی تحتTIR نشان ‌دهنده پتانسیل بکر قابل توجهی است که شایسته توجه جدی است. ایران آماده همکاری همه جانبه با همه ذینفعان مربوطه، به ویژه کشورهای همسایه برای توسعه مفهوم تسهیل در چارچوب سیستم TIR با تمرکز بر دیجیتالی شدن است که می تواند ازدحام مرزی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

رضوانی فر در ادامه تاکید کرد : با توجه به چالش‌های اخیر کنوانسیون TIR، ما از همه طرف‌های متعاهد می‌خواهیم به تعهدات خود بر اساس این کنوانسیون پایبند باشند، مفاد آن را به طور کامل اجرا کنند و از اقداماتی که ممکن است پایه‌های آن را تضعیف کند، خودداری کنند. ما قاطعانه بر این باوریم که بهترین رویکرد برای رسیدگی به چالش‌های کنونی از طریق گفت ‌و گو و روش‌های صلح ‌آمیز است. بنابراین، ما از همه طرف‌های ذینفع می‌خواهیم تا برای یافتن راه‌حل‌هایی که در نهایت باعث تقویت کنوانسیون می‌شود، با یکدیگر همکاری کنند

نوشته شده توسط:
akhbar

حتما ببینید

از تابستان آینده، وارد فاز دوم گمرک هوشمند خواهیم شد

وزیر اقتصاد در آیین رونمایی از فاز اول گمرک هوشمند:  وزیر امور اقتصادی و دارایی …