آخرین خبرها

دیدار صنعتگران و مسئولان یزدی به همت خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران و به نقل از خانه صمت یزد، عصر چهارشنبه بیست و چهارم فروردین ماه، نشست هیئت مدیره و تشکل های تخصصی خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد با حضور مسئولان ارشد اجرایی، حاکمیتی و نظارتی و جمعی از تولیدکنندگان استان به میزبانی گروه صنعتی ذوب فلزات یزد برگزار شد.

در ابتدای این جلسه صادق حمامی، صنعتگر پیشکسوت استان و میزبان نشست، ضمن قدردانی از حضور صنعتگران و مسئولین و پذیرش دعوت گروه صنعتی ذوب فلزات یزد، ماه مبارک رمضان و سال ۱۴۰۱ را خدمت حاضرین تبریک گفت و با در اختیار قرار دادن فرصت سخنرانی خود به سایر صنعتگران، خواستار حل و بررسی موانع تولید و مشکلات تولیدکنندگان استان در فرصت فراهم آمده با حضور مسئولین قضایی، اجرایی و امنیتی استان شد.

تحقق شعار سال و رفع موانع تولید، محور برگزاری دیدار نوروزی صنعتگران و مسئولان

سیدعلی اکبر کلانتر نیز در ابتدای نشست با اشاره به برگزاری این دیدار نوروزی، بیان داشت: باتوجه به قرابت ایام نوروزی و ماه مبارک رمضان مقرر شد تا این دیدار هرساله، در سال ۱۴۰۱ با حضور مسئولان ارشد استان به همراهی ضیافت افطاری و به میزبانی صنعتگر موفق و پیشکسوت استان جناب آقای صادق حمامی در شهرستان مهریز برگزار شود.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد هدف از برگزاری این نشست را هم اندیشی و همفکری روسای انجمن های تخصصی و صنعتگران با مسئولین پیرامون تحقق شعار سال و ارتقا اقتصاد و معیشت مردم، طرح دغدغه ها و مشکلات تولیدکنندگان استان، طرح پیشنهادات و انتقادات حوزه اقتصاد و صنعت استان و روحیه بخشی و دید و بازدید فعالان اقتصادی در نشستی صمیمانه عنوان کرد.

خروجی نداشتن ایده‌های خوب، تابع نداشتن نگاه عملی به مسائل است

 حسین فنایی در این نشست با معرفی کتاب “اقتصاد در میدان عمل”، اظهار داشت: این کتاب می‌تواند روی اعمال و اجرای سیاست‌های اقتصادی در کشور تجدید نظر ایجاد کند.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد در ادامه شرایط فعلی اقتصاد ایران را مشابه اقتصاد سال ۲۰۰۹ گرجستان دانست و افزود: این کشور در یک نشست اقتصادی در سال ۲۰۰۳ از بین ۱۳۳ کشور در جهان رتبه ۱۲۷ را کسب کرد و ۹ سال پس از این نشست، در سال ۲۰۱۲ از بین ۱۷۴ کشور موفق به کسب رتبه ۴۵ در جهان شد. امروز ما از بین ۱۷۴ کشور، در وضعیت مناسبی قرار نداریم؛ درواقع این امتداد مسیر کشورهای مشابه است که می‌تواند باعث پیشرفت ما شود.

فنایی، اقتصاد گرجستان ۲۰۰۹ و ایران امروز را درگیر مشکلات بودجه دانست و تصریح کرد: راه حل مشکل بودجه، بسترسازی برای ایجاد کار و اشتغال از طریق مالیات است. درواقع به جای اینکه بودجه که بخش بزرگی از مالیات تامین کننده آن است، صرف پرداخت‌های دولت شود، در تامین و ایجاد پروژه های عمرانی صرف می‌شود.

رئیس انجمن تخصصی صنایع برق و الکترونیک خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد، توسعه کمی و کیفی زیرساخت‌ها با اعطای وام آسان به شرکت‌های خصوصی و البته خصوصی سازی کلیه کارهای دولت را از راهکارهای نجات اقتصاد ایران خواند.

فنایی همچنین سیاست گذاری مالیاتی درست را راهکاری برای تشویق مردم به استفاده از صنایع داخلی خواند و تاکید کرد که به جای ممنوعیت‌ها همه چیز باید آزاد و با مالیات صحیح  ثبت شود.

این فعال اقتصادی در انتها بند ۱۹ اقتصاد مقاومتی را لازم الاجرا و شفافیت اقتصادی را راه حل برون رفت از مشکلات دانست.

جلوی مصارف نامتعارف نان گرفته شود

محمدحسن راسخی نژاد بر لزوم صرفه‌جویی در مصرف نان تاکید کرد و افزود: صنعت نان از بزرگترین بخش های صنعتی است که سوبسید به آن تعلق می گیرد. در واقع چیزی نزدیک به ۵۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان سوبسید نان داریم. با نرخ گندمی که اخیرا در دولت اعلام شده این عدد به ۶۰ تا ۷۰ هزار میلیارد تومان سوبسید خواهد رسید. ما به صورت پیش فرض مصرف سالیانه ۱۲ میلیون تنی داریم و این گندم در سال ۱۳۲ هزار میلیون تومان خواهد شد که با احتساب و مقایسه با سوبسید منطقی به نظر می رسد.

نائب رئیس خانه صنعت، معدن تجارت استان یزد نقش نان در سبد روزانه خانوار را شش تا هفت هزار تومان عنوان کرد و افزود: حدود ۳۰‌درصد این آرد و نان حیف و میل و دور ریخته می‌شود. ما در شرایطی زندگی می‌کنیم که نان گندم از کاه و جو ارزانتر در می‌آید و این مسئله برای مصارف نامتعارف نان جا باز می‌کند.

اقتصاد دولتی، زمینه ساز فساد صنعتی در کشور

سیدمحمد احرامیان با بیان اینکه اقتصاد دولتی است که عامل فساد می شود، اظهار داشت: شرکت‌های دولتی که در صنعت و اقتصاد فعالیت دارند، ابتدای سال ضررشان را روی بودجه حساب می‌کنند و بعد به فساد خود ادامه می‌دهند. عامل بیچارگی ما و ایجاد تورم، سرمایه گذاری نابجای دولت است.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد با اشاره به واحدهای صنعتی کاغذی و خارج شدن میلیاردها تومان بودجه از کشور به دلیل اعداد نامتعارف سرمایه گذاری این شرکت ها، ادامه داد: کشور ما با چنین سرمایه ی عظیمی نباید در این وضعیت باشد. امروز همه ما صرفا دنبال راه حل‌هایی سطحی مثل کم کردن نان سفره مردم یا حقوق برخی مسئولین هستیم درحالیکه باید برای این مملکت فکری اساسی کرد.

پیمانکاران غیریزدی عامل خروج پول‌های کلان از استان

علی اصغر خلیلی با تاکید بر مسئله خروج پول‌های کلان از استان در پروژه های سرمایه گذاری، بیان داشت: متاسفانه سرمایه‌های سنگینی درحال خارج شدن از استان است. بسیاری از پیمانکاران از خارج از یزد انتخاب می‌شوند و نیروی انسانی یزد این فرصت را از دست می‌دهد. خواهشی که دارم این است که نیروهای یزد کارها را به دست بگیرند و به این پتانسیل استانی فرصت داده شود. یزد توانایی و نیرو داشته و فقط نیاز به حمایت دارد. این حمایت باعث رشد و شکوفایی استان خواهد شد.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد در ادامه تئوری بودن تحصیل در ایران را مشکل اصلی در پیدا کردن نیروی کار دانست و تصریح کرد: گرفتن یک راننده لیفتراک برای ما ۲ ماه طول می‌کشد ولی مهندسین متعددی روزانه برای استخدام مراجعه می کنند؛ البته‌ این مهندس‌ها اکثرا تئوری می‌دانند در حالیکه ما به افراد عمل گرا نیاز داریم. لازم است بر آموزش عملی فرزندان این خاک تاکید بیشتری شود.

خودشناسی مقدمه‌ اقدام و حرکت در مسیر رشد

محمدمهدی فنایی محیطی شاد و سالم را لازمه شرایط تسهیل شده برای تولید محصول خوب دانست.

این فعال اقتصادی در ادامه به اهمیت خودشناسی اشاره و اظهار داشت: در آفرینش شگفت انگیز انسان روح خدا در او دمیده شده است و او را به انجام همه کارها قادر می‌سازد؛ مسئولین گره گشا پتانسیل مناسبی برای رشد و نمو استان اند به شرط اقدام و عمل نه فعالیتی بر محور شعارهای سیاسی و اقتصادی.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که در سال جدید تحقق شعار اقتصاد؛ تولید؛ دانش بنیان حتمی خواهد شد.

در ادامه این نشست پس از سخنرانی صنعتگران و فعالان اقتصادی، مسئولین حاضر به طرح دیدگاه های خود و پاسخ به سوالات و انتقادات مطروحه پرداختند.

کاهش سهمیه برق بخش صنعتی رقابت پذیری را از استان می‌گیرد

سیدمسعود عظیمی در این نشست با اشاره به اینکه سهمیه برق مصرفی استان نسبت به تولید و شرایط صنعتی حاکم بر اقتصاد، میزان کمی است، اذعان داشت: ما با در نظر گرفتن ظرفیت فعلی تولید برق، نیاز مبرم به افزایش تولید برق داریم. البته در این حوزه گام‌هایی برداشته شده است که شرکت های دانش بنیان نیز به عنوان یکی از بازوان پرتوان کمکی ما به این مسئله ورود کرده اند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد در ادامه با اشاره به حمایت قاطع از سرمایه گذارانی که قصد ورود به مسئله تولید برق خورشیدی دارند، تصریح کرد: ما زمین مورد نیاز متقاضیان برق خورشیدی استان را ظرف یکروز تامین می‌کنیم. در واقع فرد متقاضی پس از بستن قرارداد اتصال و تعهدات منابع طبیعی می‌تواند تا ۲۰ سال از زمین استفاده کند.

عظیمی با اشاره به اینکه کم کردن ظرفیت برق بخش صنعتی قدرت رقابت را از تولیدکنندگان یزدی می گیرد، عنوان داشت: یکی از اشکالاتی که داریم این است که ما علی رغم اینکه تولید ۲۲۰۰ مگاواتی برق داریم اما بازهم از کاهش ظرفیت بخش صنعتی ضرر می‌بینیم. کم کردن برق بخش صنعت به ضرر یزد است و رقابت پذیری از تولید کننده ما گرفته می‌شود.

این مقام مسئول همچنین در بخش دیگری از سخنان خود، مسئله آب را مسئله زیر بنایی استان یزد خواند و افزود: تامین آب در دو بخش منابع داخلی و دریا پیگیری می‌شود. تامین آب از منابع داخلی به جهت آب شرب مردم استان و آب دریا برای تامین آب مورد نیاز صنایع و کشاورزی پر بازده و کم آبخواه استان مدنظر قرار گرفته شده است.

تمرکز دستگاه‌های نظارتی بر حمایت از تولید کننده و صنعتگر است

حجت الاسلام و المسلمین اکبر طالبی چاهوکی با بیان اینکه تکلیف سلسله مراتبی ما از قوه قضاییه و وجدان کاری خودمان همه و همه ما را برای نوکری مردم و صنعتگر و حمایت همه جانبه از تولید آماده می‌کند، اظهار داشت: چه در شورای هماهنگی دستگاه‌های نظارتی و چه در دستگاه های اجرایی، هدف این است که تا جایی که ممکن می باشد و ظرفیت و قدرت‌مان اجازه می‌دهد؛ به واحدهای تولیدی و صنعت استان کمک کنیم.

مدیرکل نظارتی استان یزد در ادامه تصریح کرد: خواهش ما از بخش خصوصی این است که همان قدر که کمک و انگیزه دستگاه‌های نظارتی و اجرایی وجود دارد؛ خود بخش خصوصی نیز فعال و پویا شود و مطالبه گری از دستگاه‌های اجرایی و نظارتی را ادامه دهد.

حضور مسئولان در جلسات بخش خصوصی به منزله همراهی و گره گشایی باشد

محمدرضا حدادزاده در این نشست بیان داشت: در چنین جلساتی بنا باید بر شنیدن بیش از گفتن باشد. حضور ما در این جلسات  نیزبرای گره گشایی و همراهی است و اگر این سکوت و عملگرایی برای همه مسئولین هدف قرار گیرد شاهد اتفاقات بزرگ خواهیم بود.

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی مرکز استان یزد پیرامون رویکرد دستگاه‌های حاکمیتی در استان اظهار داشت: رویکرد نخست آن است که در تصمیم گیری و برنامه ریزی برای استان، نقش انجمن‌ و تشکل‌های بخش خصوصی باید پررنگ‌تر شده و کار به خود بخش خصوصی سپرده و از نظرات این بخش استفاده شود. البته این اتفاق در بسیاری موارد افتاده است که نظر مسئولین لایه آخر اعمال و اجرا قرار گیرد و خود بخش خصوصی تصمیم گیرنده باشد.

وی در ادامه افزود: رویکرد دوم نیز این مهم است که سعی بر این شود که مداخلات غیر ضروری خودمان را کمتر کنیم. مداخله حداقلی تلاش قوا و دستگاه هاست. البته کار بسیار سختی است چرا که هم باید مدافع منافع حقوق دولت باشیم و هم انتظارات بخش غیردولتی و تولید کننده را برطرف کنیم.

حتما ببینید

افزایش ۱۲.۵ درصدی حمل و نقل جاده ای

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد حمداللهی با اشاره …

دیدگاهتان را بنویسید