آخرین خبرها

عالی قاپو خراب شود چه کسی جواب دنیا را می‌دهد؟

به گزارشروابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران و به نقل از  خبرنگار مهر، سید عبدالوهاب سهل آبادی شامگاه جمعه در نشست برخط با موضوع «افسانه استان برخوردار با محوریت آمار و واقعیت‌ها در مورد مشکلات توسعه اصفهان چه می گویند» با بیان اینکه امروز ۱۶ درصد تولید ناخالص ملی کشور متعلق به اصفهان است، اظهار داشت: این استان تولید کننده ۷۰ درصد فولاد، ۵۰ درصد مصالح ساختمانی و ۶۰ درصد تولید کشور است و ۱۸۰ رسته صنایع دستی دارد؛ آیا اصفهان یک استان ساده است؟ این استان قطب صنعتی کشور است و سوال این است که آیا منابع فولادی، هسته‌ای، هلیکوپتر سازی، نخبگان و … برای اصفهان است کشور؟ یا تبعات این‌ها برای اصفهان است؟

وی با بیان اینکه هم اکنون سپرده اصفهان در بانک‌ها نسبت به مصارف آن رتبه ۲ کشور است، خاطرنشان کرد: ما همه زیر چتر و پرچم ایران هستیم؛ در هشت سال جنگ تحمیلی برخی استان با همدیگر دو سه لشکر داشتند اما اصفهان به تنهایی ۲ لشکر داشت و ملت ایران به آن افتخار می‌کنند اصفهان مال ایران است وقتی آمار جنگ را ورق می‌زند و می‌گویند بیشترین شهید و جانباز اما کمترین اسیر جنگی داشته است این اصفهان برای ایران بوده است مگر زمانی که جنگ بود اصفهانی‌ها در خوزستان نبودند؟

رئیس خانه صنعت و معدن ایران با اشاره به بی توجهی‌های دولت‌های مختلف در سال‌های اخیر به اصفهان، افزود: اصفهانی ماه‌ها منتظر سفر رئیس جمهوری به این دیار بودند و رئیس جمهور بعد از یک سال و چند ماه به اصفهان سفر کرد، ما انتظار نداشتیم معاون وی نسبت به اصفهان این گونه نگاه کند و سخن بگوید.

وی با بیان اینکه ما اصفهانی‌ها خادم کشور هستیم، ابراز داشت: کدام اتفاق ناگوار پیش آمد که اصفهان در لحظه اول حضور نداشتند؟ اصفهان دارای فرهنگ است؛ کدام شهر را در تاریخ می‌توان یافت که مسلمان، مسیحی، کلیمی و زرتشتی در کنار یکدیگر دوستانه زندگی کنند؟ اما در اصفهان مذهبی هر روز صدای ناقوس کلیسا به گوش می‌رسد و آتشکده زرتشتیان هنوز روشن است، فرهنگ را نمی‌توانند بگویید برخوردار است.

سهل آبادی با بیان اینکه تونل اول کوهرنگ متعلق به اصفهان و کشاورزان اصفهان است زیرا برای آن پول پرداخت کردند، گفت: سهمیه رودخانه جاری متعلق به اصفهان بوده در مجموع یک میلیارد مترمکعب سهم اصفهان است اما این سهم به جایی رسیده که اصفهان برای آب شرب مشکل دارد ولی سهم استان دیگر از این رودخانه بیش از دو برابر شده است.

اصفهان در سال ۱۴۰۰ کمترین میزان تعدیل نیروی کارگر را داشت

وی تصریح کرد: سالانه بین یک و نیم تا ۳ میلیارد مترمکعب آب از اصفهان به سمت استان‌های مجاور خارج می‌شود اما این استان اهل قوم گرایی نیست که آب را ببندد اصفهانی اهل دعوا نیست اگر بود به پیشرفت علمی نمی‌رسید.

سهل آبادی با بیان اینکه در مقطعی قرار شد با مشارکت بخش خصوصی آب خلیج فارس به اصفهان منتقل شود، اضافه کرد: برای مشارکت اتاق بازرگانی و شهرداری اصفهان در این طرح پیگیری کردیم؛ از این رو بخش خصوصی خود دنبال بوده و سرمایه گذاری کرده و واحدهای صنعتی و معدنی برای انتقال آب خلیج فارس هزینه کردند.

رئیس خانه صنعت و معدن ایران با بیان اینکه مالیاتی که بخش خصوصی می‌پردازد، سرمایه گذاری است، گفت: اصفهان در سال ۱۴۰۰ کمترین تعدیل نیروی کارگر را داشت. تمام خیریه‌ها و کمبودهایی که مردم از نظر درمان و بهداشت دارند از سوی تجار و بخش خصوصی حمایت می‌شوند. لازم است اینها اطلاع رسانی شود که برخی گمان نکنند کشور بار اصفهان را به دوش می‌کشد بلکه بار کشور بر دوش اصفهان است.

اگر عالی‌قاپوی اصفهان بر اثر فرونشست خراب شد به دنیا چه جوابی می‌دهند؟

سهل آبادی با اشاره به لزوم احیای دائمی زاینده رود تصریح کرد: می‌گویند آب از خلیج فارس به اصفهان منتقل شود و از اصفهان به یزد برود؛ منطقی نیست، این رودخانه در طول تاریخ به باتلاق گاوخونی می‌ریخته است. اکنون این‌ها مطالبه مردم ما است اگر مسجد تاریخی و عالی‌قاپوی اصفهان به دلیل فرونشست خراب شد چه جوابی به دنیا می‌دهند؟

وی با اشاره به اینکه استان اصفهان با دارا بودن بیش از ۱۰ هزار واحد صنعتی و ۶ هزار واحد صنفی نیازمند نگاه ویژه دولتمردان است، گفت: دوران صنعتی اصفهان تمام شده و اکنون دوره فراصنعتی آن فرا رسیده است که لازمه آن آموزش، بودجه و تحمل است.

فعالان اقتصادی برای سالم سازی محیط فعالیت می‌کنند

رئیس خانه صنعت و معدن ایران با اشاره به مسئولیت‌های اجتماعی بخش خصوصی اصفهان در حوزه محیط‌زیست افزود: بسیاری از مسائل محیط‌زیستی صنایع کاهش یافته زیرا فعالان اقتصادی برای سالم سازی محیط فعالیت می‌کنند و معتقدم امروز بخش خصوصی را باید تشویق و کمک کرد.

سهل آبادی با اشاره به اینکه اصفهان اولین شهرک علمی و تحقیقاتی و پارک علم و فناوری کشور را داشته، تصریح کرد: باید از نخبگان استان حمایت کرد؛ اصفهان دیگر جایی نیست که شاهد دود کارخانه‌ها باشیم، امروز صنعت آجر اصفهان با روش‌های جدید متحول شده در حالی که صدها هکتار زمین در شرق اصفهان در سال‌های گذشته به دلیل برداشت خاک از بین رفته بود اما دو صنف تولید کننده شن و ماسه و آجر در زمینه کاهش ریزگردها چند هزار هکتار را با نهال کاری نسبت و احیا کردند.

حتما ببینید

افزایش ۱۲.۵ درصدی حمل و نقل جاده ای

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد حمداللهی با اشاره …

دیدگاهتان را بنویسید