آموزش صادرات زعفران

آموزش صادرات زعفران

در این بخش از آموزش صادرات به آموزش صفر تا صد صادرات زعفران می پردازیم. 

 

الزامات صادرات زعفران:

 

– مقررات و قوانین صادرات زعفران

– حداقل سرمایه برای صادرات زعفران

– اسناد و مدارک لازم برای صادرات زعفران

– سود صادرات زعفران

– تعرفه گمرکی صادرات زعفران

– بهترین کشور برای صادرات زعفران

– دردسر ها و مشکلات صادرات زعفران

 

تاریخچه زعفران

 

پیشینه تاریخی این گیاه که امروزه خواص دارویی آن بر خواص غذایی ارجحیت یافته به زمان مادها، «هخامنشیان» می رسد و از دیرباز در سبد غذایی ایرانیان بوده است. زعفران محصول اقلیمهای خشک بوده که از روزگاران گذشته با توجه به محدودیت آب، کشاورزان هوشمند ایران زمین به بویژه کشاورزان خطه خراسان به اصل مهم بهره وری آشنا بودند و به کشت و کار این محصول کم توقع نسبت به آب پرداخته اند. زعفران یکی از مهمترین تولیدات کشور ما می باشد که در سراسر دنیا مشتریان زیادی دارد. این محصول به طلای سرخ نیز شهرت دارد و در بسیاری از استان های کشور علی الخصوص شهرهای شرقی کشور تولید میشود و بخش قابل توجهی از این محصول به خارج از کشور صادر می شود.

 

زعفران چیست؟

 

زعفران گیاهی علفی، چند ساله، بدون ساقه و دارای پیاز از خانواده زنبقی هاست. نام دیگر زعفران زرپران و نام علمی آن SATIVUS LINNAEUS CROCUS می باشد. زعفران عربی شده واژه زرپران می باشد. در فارسی میانه به گیاه زعفران کورکوم (kurkum) گفته میشده است. در زبان عربی الزعفران، زبان ترکی زفرون ، زبان انگلیسی saffron، زبان اسپانیایی azafrán، زبان ایتالیایی zaferano، زبان فرانسوی safrane، زبان آلمانی Safran و زبان هندی zuffron تلفظ می شود.

زعفران گرانبهاترین گیاه بر روی کره زمین بوده که واحد اندازه گیری آن مثقال می باشد و به همین دلیل زعفران طلای سرخ می گویند. زعفران از گیاهان بومی ایران است که زادگاه آن در دامنه های کوه های الوند در همدان بوده و ایرانیان نخستین قومی بوده اند که این گیاه ارزشمند را شناخته و به کشت و پرورش آن پرداختند. زعفران از خواص متعدد غذایی، دارویی و صنعتی برخوردار بوده ، شادی بخش و التیام دهنده بسیاری از دردها میباشد. زعفران به عنوان یک گیاه اساسی و استراتژیک ، نقش مهمی را در توسعه کشاورزی و اقتصاد روستایی بویژه در مناطق فاقد استعداد و امکانات کشاورزی مانند خراسان مرکزی و جنوبی ایفا می نماید.

 

ویژگی های گیاه زعفران

 

نیاز به آب کم، امکان بهره برداری به مدت ۵ تا ۷ سال در یک نوبت کاشت و ماندگاری محصول به مدت طولانی ، سهولت حمل و نقل و عدم نیاز به ماشین آلات سنگین و پیچیده برای زراعت ، ایجاد اشتغال مولد، ارز آوری قابل توجه و افزایش مصارف غذایی، صنعتی و دارویی از جمله امتیازات مهم این گیاه بوده که موجب افزایش و توسعه سریع سطح زیر کشت زعفران در کشور گردیده است.

فصل کاشت زعفران از اوایل خردادماه تا اواسط مهرماه است و در حدود آبان ماه به گل می نشیند. دوره گل دهی حدود ۲ تا ۳ هفته به طول می انجامد که در طی این مدت برداشت گل از مزارع صورت می گیرد. پس از برداشت گل زعفران عملیات دسته بندی ، خشک کردن و بسته بندی زعفران صورت می گیرد.

 

انواع زعفران

 

زعفران رشته ای:

زعفران رشته ای به خشک شده بخش کلاله زعفران به همراه خامه مادگی گل زعفران گفته می شود. اما کلاله چیست؟ کلاله شبیه شیپور با لبه های دندانه دار و شامل سه رشته قرمز رنگ به طول ۴۰-۲۰ می باشد. بخش انتهایی کلاله به رنگ نارنجی مایل به زرد است این بخش خامه نامیده میشود.

 

صادرات زعفران ایران

 

زعفران رشته ای بریده:

زعفران رشته ای بریده به کلاله مادگی زعفران خشک شده (بخش قرمز رنگ) که خامه (بخش زرد رنگ) از آن جدا شده باشد می گویند.

پودر زعفران:

چنانچه زعفران رشته ای و یا زعفران رشته بریده ساییده شوند، به حاصل آن که ذرات یک دست و یکنواختی هست پودر زعفران گفته می شود. قابل ذکر است در صادرات پودر زعفران، میزان ریزی و درشتی ذرات حاصل به درخواست خریدار تعیین می گردد و طبق قانون استاندارد جهانی ۹۰% پودر زعفران باید از الک ۵۰۰ میکرون عبور کند.

 

درجه بندی زعفران ایرانی

 

– زعفران سرگل کوتاه

همانطور که در بالا توضیح داده شد زعفران سرگل فقط شامل بخش قرمز رنگ گیاه زعفران می باشد و گاها از آن با اسامی چون ممتاز، سر ریشه و سر قلم نیز یاد می شود. زعفران سرگل به دو دسته تقسیم می شود:

. زعفران سرگل نگین

. زعفران سرگل ممتاز: در این نوع زعفران به میزان کم از بخش زرد رنگ زعفران با بخش قرمز رنگ مخلوط می باشد.

-زعفران رشته ای بریده

کنار هم چیدن زعفران و خشک کردن دسته ای آن را می گویند. در اصطلاح محلی به آن دسته دختر پیچ و یا زعفران دختر پیچ هم گفته می شود. دلیل آن هم دسته بندی اینگونه زعفران توسط خانم ها و دخترها می باشد.

-زعفران پوشالی بلند

در این دسته بندی بخش قرمز رنگ زعفران حدود ۳-۱ میلی متر از بخش زرد رنگ را بهمراه خود دارد و این نوع زعفران در بازار در سه نوع درجه یک، دو و سه بفروش می رسد.

-پودر زعفران

 

انواع مصارف زعفران:

 

-مصارف غذایی و خوراکی:

. بعلت رنگ، عطر و طعم زعفران از آن در مصارف خانگی مانند انواع پخت و پز ها استفاده می شود

. از عصاره زعفران بنام Bitters Swedish در انواع صنایع و کارخانجات تولید مواد غذایی از جمله سوسیس و مارگارین،  مواد لبنی پنیر، کره، بستنی و … استفاده می شود.

. در تهیه و تولید انواع پودر کیک و دسرها در صنایع تولیدی مربوطه استفاده می شود.

. استفاده بعنوان طعم دهنده و رنگ دهنده در بعضی از انواع نوشابه ها، ژله، شکلات، دمنوش، پودرهای سوخاری، نان های صنعتی و …

-مصارف پزشکی و دارویی:

. برطرف کننده نفخ دستگاه گوارش و کمک به هضم طبیعی غلا

. برطرف کننده دردهای لثه و قولنج (مسکن)

. خاصیت ضد سرطانی

. التیام دردهای عصبی، آرامبخش و شادی آور، ضد افسردگی، افزایش قدرت تمرکز و تقویت حافظه

. تیامین، ریبوفلاوین و مواد معدنی موجود در زعفران باعث تصلب شریان خون، جلوگیری از ایجاد فشار خون، کاهش کلسترول چربی خون می شود.  

. درمان کم خونی دختران ناشی از فقر آهن

. درمان رماتیسم و دردهای موضعی ناشی از کوفتگی (استعمال خارجی)

 

بهترین کشور برای صادرات زعفران

 

ایران بعنوان بزرگ‌ترین تولید کننده زعفران دنیا، بالغ بر ۹۰ درصد از تولید این محصول را در اختیار خود دارد. بزرگ‌ترین خریداران زعفران ایران، امارات متحده عربی، اسپانیا و هنگ کنگ هستند که بخش عمده خریداری شده از سوی اسپانیا و امارات به نام خود این کشورها در بازارهای جهانی ارائه می‌شود. صادرات زعفران و اغلب مواد غذایی مستلزم اخذ مجوز از موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران می باشد. همچنین گواهی بهداشت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و گواهی های دیگر حسب مورد درخواست خریداران مانند گواهی قرنطینه دامی و گیاهی لازم است.

 

کشورهای صادر کننده زعفران

 

رشد تولید بهینه برای صادرات زعفران در سال های اخیر باعث شده که سیاست های اقتصادی کشور به دنبال بازارهای جدید صادراتی باشد که خود مستلزم شناخت انواع روش های بازاریابی بین المللی می باشد. یک شرکت صادرات زعفران علاوه بر شناخت نحوه صادرات زعفران، مشکلات صادرات زعفران را هم باید بشناسد.ممنوعیت صادرات زعفران، دلیل بر عدم سود حاصل از صادرات زعفران نیست بلکه بازارهای داخلی نیز قابلیت برگشت همان سود را تحت شرایط خاص دارند. مطمئنا همیشه این سوال در ذهنمان نقش بسته که صادرات زعفران از ایران به چه کشورهایی صورت گیرد و چه عوامل و معیارهایی تعیین کننده این کشورها هستند؟ برای پاسخ به این سوال، قطعا نیاز به آمارهای مکتوب مراکز بازرگانی کشورمان مانند اتاق بازرگانی، وزارت صنعت معدن و تجارت، گمرک کشور، سایت ها و مراجع بین المللی داریم. در تصاویر و متون زیر ما تا حدودی به تجزیه و تحلیل بازار صادراتی زعفران پرداخته و نتایج به دست آمده را بصورت تصویری مندرج نموده ایم. متاسفانه شرح و تفصیل نحوه گرد آوری این اطلاعات و آمارهای دقیق داخلی و بین المللی بعلت گستردگی حوزه بازاریابی صادراتی و زمانبر بودن آن در این مقاله امکانپذیر نمی باشد. چنانچه بعنوان تاجر، بازرگان، صاحب کسب و کار و یا یک بنگاه کوچک تولیدی قصد ورود به حوزه تجارت و بازرگانی بین الملل و بازارهای بین المللی را دارید توصیه می شود قبل از انجام هر اقدامی، طرح، ایده و یا موضع فعالیت خود را با یک مشاور یا کارشناس بازرگانی خبره مطرح نمایید. 

 

 کشورهای وارد کننده زعفران

 

همانطور که در شکل زیر مشخص است کشورهای هنگ کنگ، امارات، کویت و اسپانیا مهمترین وارد کنندگان زعفران هستند. در گام بعد منبع هر کدام از این کشور ها را بررسی مینماییم.

 

کشورهای وارد کننده زعفران از ایران

 

کشورهای صادر کننده زعفران به هنگ کنگ

هنگ کنگ بالغ بر ۹۰ درصد زعفران خود را از ایران وارد می کند. دومین کشور وارد کننده زعفران امارات متحده عربی و بعد از آن کویت و اسپانیا و فرانسه است. در ادامه آمار مربوط به این کشورها ارائه می شود.

 

آموزش صادرات زعفران از ایران به هنگ گنگ

 

 

کشورهای صادر کننده زعفران به اسپانیا

 

آموزش صادرات زعفران به اسپانیا
 

کشورهای صادر کننده زعفران به فرانسه

 

آموزش صادرات زعفران به فرانسه

 

کشورهای صادر کننده زعفران به کویت

 

آموزش صادرات زعفران به کویت

 

کشورهای صادر کننده زعفران به عربستان صعودی

 

آموزش صادرات به عربستان صعودی
 

 

مطالب مشابه:

————————————————————

– صادرات زعفران چمدانی

————————————————————

اینستاگرام آموزش صادرات و واردات  ویدئوهای بیشتر ببینید.  واتساپ آموزش صادرات و واردات۰۹۰۳۱۱۴۲۹۳۸

 

محصول پیشنهادی با این مطلب:

بسته آموزش صادرات گام به گام

 

 

حتما ببینید

پروموشن در بازاریابی بین الملل

   ترفیع یا پروموشن Sales Promotion در بازاریابی بین الملل به فعالیت‌هایی اشاره دارد که منجر …