الزام تجار به انتقال کانتینرهای خالی، قیمت تمام شده کالا را افزایش می دهد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بوشهر گفت: در سابقه ۱۲۰ ساله اتاق بوشهر، تجار و بازرگانان و تولیدکنندگان این استان همواره در انجام مسئولیت‌های اجتماعی همدل و همراه بوده‌اند که آخرین مورد آن در بیماری کرونا بود و اتاق و فعالان اقتصادی همراهی بسیار خوبی با دانشگاه علوم پزشکی داشتند.

خورشید گزدرازی در هفتاد و چهارمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان بوشهر، افزود: در راستای حمایت از زیرساخت‌های درمانی استان، اتاق بوشهر به پشتوانه اعضا، اقدام به افتتاح حساب جهت بازسازی و تجهیز بیمارستان قلب بنت‌الهدی بوشهر کرده است و امیدواریم بتوانیم در امر نوسازی و تجهیز این بیمارستان گام‌های ارزشمندی برداریم.

رئیس اتاق بوشهر با اشاره به اینکه کاهش تعرفه عوارض صادراتی، از مطالبات تولیدکنندگان گوجه‌فرنگی است، گفت: با پیگیری انجام شده تعرفه عوارض صادراتی گوجه‌فرنگی به‌عنوان مطالبات بنگاه‌های اقتصادی استان بوشهر با کد تعرفه ۰۷۰۲۰۰۱۰ حذف شد.

 وی یکی از تولیدات مهم استان بوشهر را گوجه‌فرنگی خارج از فصل دانست و با بیان اینکه یکی از مشکلات در عرصه صادرات تعرفه بالای این محصول بود، گفت: با پیگیری انجام شده تعرفه عوارض صادراتی گوجه‌فرنگی به‌عنوان مطالبات بنگاه‌های اقتصادی استان بوشهر با توجه به افزایش نسبی تولید گوجه‌فرنگی زراع در کشور و در جهت تعادل بخشی میزان تولید و قیمت بازار و پایداری تولید و صادرات عوارض صادراتی گوجه‌فرنگی طی بخشنامه شماره ۲۵۵۶۲۲ مورخ ۰۷/۱۱/۱۴۰۲ حذف و از ۱۵/۱۱/۱۴۰۲ این بخشنامه اجرا شده است این مهم زمینه افزایش صادرات به کشورهای مختلف و تحقق مطالبات فعالان این عرصه را فراهم کرد.

گزدرازی با برشمردن نقش این شورا در حل مشکلات جامعه هدف به دستاوردهای آن پرداخت و افزود: حذف الزام ارائه محل کسب برای صدور و تمدید کارت بازرگانی حذف سپرده تخصیص ارز واحدهای تولیدی در زمان ایجاد گواهی ثبت آماری و کاهش میزان آن در نوبت تمدید اول تا پنجم ازجمله دستاوردهای این عرصه است.

رئیس اتاق بوشهر، ابطال بخش‌نامه در خصوص عوارض صادراتی برخی از محصولات جالیز و صیفی‌جات را از دیگر دستاوردهای مورد نظر دانست و اضافه کرد: اثربخشی کارگاه مهارت‌آموزی و توانمندسازی کارگران نخیلات از طریق کاهش ضایعات خرما و دریافت تسهیلات از بانک‌های عامل بر اساس مدرک فنی حرفه‌ای از دیگر تحقق پیگیری‌ها محسوب می‌شود.

گزدرازی صدور مجوز انتقال کالا به‌صورت رویه اداری و ترانزیت اداری به منطقه ویژه اقتصادی ۲ بوشهر را مورد اشاره قرارداد و با اشاره به موافقت نسبت به ترانزیت داخلی و تخفیف سود بازرگانی، گفت: کالاهایی که از محدوده منطقه اول ویژه اقتصادی بندر بوشهر به محدوده منطقه دوم ویژه اقتصادی بوشهر، ترانزیت می‌شوند، مشمول تخفیف سود بازرگانی شدند.

وی از تأمین زیرساخت‌های گمرکی در فرودگاه بین‌المللی بوشهر خبر داد و تصریح کرد: با توجه به پیگیری اتاق بازرگانی و همکاری و همراهی دستگاه‌های اجرایی، پرواز بوشهر به دبی و بالعکس راه‌اندازی و با استقبال مردم مواجه شد.

گزدرازی ادامه داد: در همین راستا بر اساس تقاضای فعالان اقتصادی، ایجاد کد تجاری جهت گمرک فرودگاه بوشهر نیز پیشنهاد شد و مورد موافقت ناظر گمرکات استان بوشهر نیز قرار گرفته است.

وی افزود: با اختصاص این کد به فرودگاه بوشهر، حمل کالاهای با حجم کم در کنار جابجایی مسافران امکان‌پذیر خواهد شد و تعداد زیادی از صاحبان کالا آمادگی خود را برای این کار اعلام کرده‌اند.

در ادامه شورا به بررسی دستور جلسه الزام تجار و بازرگانان در خصوص انتقال و تحویل کانتینرهای خالی به محوطه‌های اختصاصی خطوط کشتیرانی پرداخت.

رئیس اتاق بوشهر اظهار کرد: سابقاً کانتینر در منطقه ورود یعنی منطقه ویژه اقتصادی یا همان اداره کل بنادر و دریانوردی استان به خطوط کشتیرانی عودت داده می‌شد ولی اکنون برخی از این شرکت‌ها بدون هماهنگی قبلی با صاحب کالا و درج در BL، ترخیصیه و نامه خروج، اعضای اتاق را مکلف می‌کنند که کانتینرهای خالی را جهت دپو کانتینری به منطقه ویژه اقتصادی شماره ۲ یا بندرعباس منتقل کنند و همین امر باعث تحمیل هزینه‌های مضاعف به صاحبین کالا می‌شود.

گزدرازی افزود: این امر نتایجی همچون افزایش بهای تمام‌شده کالای وارداتی و تشدید تورم را به دنبال دارد درصورتی‌که تعرفه‌های حمل‌ونقل کالا بر مبنای مصوبه شورای عالی ترابری است و مقوله‌ای تحت عنوان عودت کانتینر در مصوبات مذکور دیده نشده است.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی تصریح کرد: از طرف دیگر جای این سؤال باقی است که اگر کانتینر حین جابه‌جایی دچار صدمه شد، مسئولیت آن به عهده چه کسی است بااین‌حال گفته می‌شود که شرکت‌های کشتیرانی به‌منظور جبران هزینه‌های مترتبه ناشی از کاهش معافیت‌های انبارداری از ۷۵ روز به ۵ روز، اقدام به ایجاد چنین رویه‌ای کرده‌اند در صورتی که این رویه هیچ جای کشور حاکم نیست.

گزدرازی افزود: مهم‌ترین ایرادات و اشکالات این طرح، تحمیل هزینه‌های غیرقانونی به صاحبین کالا است و مشخص نیست خسارت وارده به کانتینر حین عودت به پس‌کرانه‌های خطوط کشتیرانی به عهده چه کسی است؟ افزایش بهای تمام‌شده کالای وارداتی و تشدید تورم، انتقال محموله‌های وارداتی به سایر بنادر کشور که موجب کاهش امور تجاری، افزایش بیکاری و رکود بندر بوشهر خواهد شد برشمرد.

رئیس اتاق بوشهر در ادامه پیشنهاد‌های کارشناسی شده شورای گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی بوشهر را تهیه متن نامه‌ای توسط اداره کل بنادر و دریانوردی استان به شرکت کشتیرانی هوپاد دریا جهت پیگیری اعتراضات بخش خصوصی در خصوص عودت کانتینرهای خالی به پس‌کرانه‌های خطوط کشتیرانی، تنظیم متن نامه‌ای توسط اداره کل بنادر و دریانوردی استان به شرکت کشتیرانی هوپاد دریا جهت استرداد هزینه پوششی خسارت جزئی به تجار و بازرگانان برشمرد که بعد از بحث و بررسی مقرر شد مکاتبات لازم صورت گیرد.

حتما ببینید

اتاق ارومیه و اتاق بازرگانی شرقیه شمالی عمان، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، گفت: با امضای تفاهم‌نامه همکاری بین اتاق …