هشتمین همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه برگزار شد

رئیس اتاق زنجان گفت: در تحقیق واحد توسعه بانک جهانی در رابطه با کشورهای دارای توسعه اقتصادی، نقش دانشگاه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه برشمرده شده است و دانشگاه‌ها می‌توانند در این زمینه با تقویت ارتباط با صنعت منجر به حل بسیاری از مشکلات شوند.

صمد یوسفی اصل در افتتاحیه هشتمین همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه که با حضور میهمانان کشوری و استانی و به میزبانی اتاق زنجان برگزار شد، افزود: دانشگاه‌ها می‌توانند در حوزه مدیریت نقش کمکی و کلیدی مؤثری داشته باشند و ورود این قشر از جامعه به این مباحث و عرصه‌ها موجب بهبود محیط کسب‌وکار در استان زنجان شده است.

در ادامه این مراسم، حسین میرمحمد صادقی، رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی اتاق ایران با اشاره به اینکه هشتمین همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه در زنجان با رویکرد توسعه متوازن و پایدار برگزار می‌شود، گفت: کشور ما امروز نیاز به توسعه متوازن و پایدار دارد و در همین راستا این همایش به این اسم نام‌گذاری شده است.

وی با بیان اینکه باوجوداینکه سابقه صنعت و دانشگاه هر دو در حدود ۷۰ سال در ایران است، تصریح کرد: اما این دو در طی این سال‌ها رابطه معناداری با یکدیگر نداشته و اگر بخواهیم دانشگاه نسل سوم و چهارم دست پیدا کنیم باید تعامل این دو بخش را تقویت کنیم.

میرمحمد صادقی با بیان اینکه برای تقویت تعامل صنعت و دانشگاه و تقویت آن نیاز به آینده‌پژوهی داریم، گفت: چون ما امروز هر آنچه انجام دهیم از آن آینده خواهد بود و این مهم است تا در همایش سال آینده اثرات عملی آن را در استان فرهنگی زنجان شاهد باشیم.

محمدرضا بهرامن، نایب‌رئیس اتاق ایران نیز در این همایش با تأکید بر اینکه نقش منابع انسانی از دغدغه‌های جوامع تولیدی است، اظهار کرد: موضوع آموزش اولیه در هر بخش و پست کلیدی اثرات بسیار مطلوبی در پی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه هوش مصنوعی به‌سرعت در حال حرکت و توسعه است، گفت: ما در کشور مجبور به حرکت هستیم تا نقش خود را برای مردم و کشور به‌درستی اجرا کنیم.

نایب‌رئیس اتاق ایران با بیان اینکه کشور ما امروز نیاز به توسعه اقتصادی دارد، ابراز کرد: باید روبه‌جلو حرکت کنیم و به معنای واقعی کلمه کشور را به رشد پیش‌بینی شده در برنامه هفتم توسعه اقتصادی برسانیم.

محمد نهاوندیان، معاون رئیس‌جمهور سابق نیز در این جلسه با اشاره به نقش اتاق بازرگانی در تعامل و ارتباط مؤثر بین صنعت و دانشگاه، گفت: برگزاری این قبیل همایش‌ها جای تقدیر دارد.

وی با تأکید بر اینکه توسعه متوازن و پایدار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است بر نقش اتاق‌های بازرگانی در این بخش تأکید کرد.

مصطفی طاهری، نماینده زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه اتاق ایران در حوزه صنعت و معدن ظرفیت بالایی در بخش پژوهش دارد، اظهار کرد: نیروی کار ماهر یک نیازی است که باید به آن توجه شود و می‌توان بر روی تکنسین‌های ماهر توجه جدی داشت.

وی با اشاره به اینکه ارتباط بین دانشگاه و صنعت طی سال‌های گذشته در حد شعار بوده است، گفت: بخشی از این موضوع به آیین‌نامه‌های دانشگاه مرتبط است.

پروفسور یوسف ثبوتی، چهره ماندگار علمی و بنیان‌گذار دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان نیز در ادامه این مراسم با بیان اینکه رشد تکنولوژی با سرعت بسیار بالایی در حال حرکت است، ابراز کرد: در همین مدت کم اخیر هوش مصنوعی در دنیا کارهایی کرده است که در دنیا در حال پیشرفت و توسعه است.

محسن افشارچی، استاندار زنجان در این جلسه با بیان اینکه بهره‌وری مشکل اساسی اکثر حوزه‌ها است، تصریح کرد: در نامه به رئیس‌جمهور خواهان اختیارات به استان‌ها جهت رفع مشکلات و حرکت توسعه‌ای شده‌ایم.

وی با بیان اینکه اعتماد به استان‌ها موجب کارآمدی خواهد شد، تصریح کرد: قوانین دست و پاگیری وجود دارد که باید حذف شود.

استاندار زنجان با بیان اینکه قانون جهش دانش‌بنیان قانون بسیار خوبی است که باید به آن توجه شود، ابراز کرد: اتاق بازرگانی به این قانون باید توجه ویژه داشته باشد و از آن برای توسعه استفاده نماید.

محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این جلسه با بیان اینکه شاهد تغییر نسلی در همه بخش‌ها ازجمله دانش و تجارت هستیم که همگی نو شده است، اظهار کرد: باید در راستای نزدیکی بین صنعت و دانشگاه حرکت شود چراکه مدل‌های گذشته پاسخگو نیست.

در پایان این همایش تفاهم‌نامه همکاری مشترک فی‌مابین اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و دانشگاه آزاد اسلامی به امضای محمدرضا بهرامن، نایب‌رئیس اتاق ایران و محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد رسید.

حتما ببینید

اتاق ارومیه و اتاق بازرگانی شرقیه شمالی عمان، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، گفت: با امضای تفاهم‌نامه همکاری بین اتاق …