برای توسعه تجارت، شورای عالی صادرات احیا شود

رئیس اتاق شیراز با تأکید بر اینکه شورای عالی صادرات باید احیا شود، گفت: خالص‌ترین صادرات غیرنفتی به استان فارس تعلق دارد و باید کمک کنیم تا زیرساخت‌های اقتصادی و الزامات توسعه صادرات تأمین شوند.

محمدصادق حمیدیان در آیین نکوداشت بیست و هفتمین روز ملی صادرات و تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان فارس، افزود: در بخش کشاورزی علی‌رغم اینکه ازنظر وزنی ۴ درصد رشد داشتیم، با حدود ۶۵ درصد کاهش وزنی مواجه شدیم.

حمیدیان با بیان اینکه در تعریف اقتصاد می‌گوییم شایسته‌های پولی، هدف کنترل تورم دارد، گفت: سیاست تجاری، توسعه تجارت را به دنبال دارد اما در چند سال گذشته در کشورمان سیاست‌های پولی بر تجاری غلبه پیدا کرده است و این خوب نیست.

وی تصریح کرد:‌ از حدود ۱۱۰۰ پرونده در خصوص تجارت خارجی ۱۵۰ پرونده دچار مشکل ارزی هستند و این‌ها نتیجه اقدامات بانک مرکزی است که چنین شده است.

رئیس اتاق شیراز هم‌چنین گفت: در بخش فرش دست‌بافت، تعداد بافندگان به زیر ۲۰ هزار نفر رسیده است و این جای تأسف است لذا از استاندار فارس انتظار داریم تا به این مشکل صادرکنندگان رسیدگی کند.

افزایش کیفی و کمی صادرات با تمرکز بر ایجاد ارزش‌افزوده و جلوگیری از خام فروشی

استاندار فارس بر ضرورت افزایش کمی و کیفی صادرات با تمرکز بر ایجاد ارزش‌افزوده برای محصولات تولید استان و جلوگیری از خام فروشی تأکید کرد.

دکتر محمدهادی ایمانیه از فعالان اقتصادی و به‌ویژه صادرکنندگان استان تقدیر کرد و گفت: از مدیرانی که سعی کردند گره‌ها را، اگرچه با دشواری باز کنند، متشکرم.

 استاندار فارس با اشاره بر اینکه، خوشبختانه صادرات از استان فارس افزایش یافته است، اظهار کرد: دو سال قبل، بسیاری از صادرات مربوط به فارس از سایر گمرک‌های کشور انجام می‌شد، اما در حال حاضر بسیاری از این موارد به نام فارس ثبت می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه اصل صادرات استان، هم ازنظر وزنی و هم ازنظر ریالی افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: اکتفا به شرایط موجود منطقی نیست، باید برای افزایش بیش‌ازپیش صادرات گام‌های مهم‌تری برداشت؛ یکی از راه‌های افزایش صادرات جلوگیری از خام فروشی با تمرکز بر صنایع تبدیلی و ایجاد ارزش‌افزوده است.

محمدهادی ایمانیه در ادامه به ملاقات مستمر خود با مدیران عامل بانک‌های کشور اشاره کرد و افزود: در دیدار اخیر با مدیرعامل بانک رفاه کارگران، اعلام کردند اگر پروژه‌هایی باشد که توجیه اقتصادی داشته باشد، بانک رفاه محدودیتی در ارائه تسهیلات به آن‌ها ندارد. این موضوع را اطلاع‌رسانی کنید؛ ماهم آمادگی داریم کمک کنیم تا محصولات فارس به‌صورت خام صادر نشود.

نماینده عالی دولت در فارس خطاب به اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس و ایران هم گفت: توقع دارم، راه‌حل مشکلات موجود در حوزه تخصصی خود را به‌صورت پیشنهاد‌های جامع، کامل و عملیاتی ارائه دهید و در رفع مشکلات که تضمین‌کننده رونق تولید و افزایش اقتصاد است، به سهم خود کمک کنید؛ درصورتی‌که پیشنهاد‌های شما از جانب دولتمردان پیگیری نشد، متوقع باشید.

وی تصریح کرد: ادعا می‌کنم، تلاش کردیم در این مدت آنچه از توان استان برمی‌آید را انجام دهیم؛ اما مدعی حل همه مشکلات نیز نیستیم.

 استاندار فارس در بخش دیگر سخنان دو نکته اساسی را مشکل اقتصادی استان عنوان کرد و ادامه داد: تأمین نقدینگی و تأمین اعتبار یکی از مشکلات پیش روی فعالین اقتصادی است؛ چند موسسه تأمین نقدینگی در فارس ایجاد کنید تا از طریق شراکت، اختصاص تسهیلات و سایر روش‌های موجود این مشکل مرتفع شود.

وی تأمین زیرساخت‌ها ازجمله گاز، آب، برق را یکی دیگر از موانع پیش روی فعالان اقتصادی یاد کرد و افزود: از سرمایه‌گذاری در تأمین آب و تصفیه فاضلاب، کاهش مصرف انرژی و تأمین برق با تمرکز بر تولید انرژی خورشیدی استقبال می‌کنیم و یقین داریم با رفع این دو عامل، فارس جهش جدی و جدیدی در ایجاد اشتغال، رونق تولید و رشد اقتصادی خواهد داشت.

 ایمانیه در پایان با تأکید بر اینکه جذب دانشجو باید بر اساس بازار کار و شرایط فعالیت در کشور انجام شود، تصریح کرد: ادعا می‌کنم افرادی که تمایل به کار در واحدهای تولیدی داشته باشد در استان فارس بیکار نخواهند ماند.

صادرکنندگان نمونه سال ۱۴۰۱ استان فارس معرفی شدند

در بیست‍ و هفتمین مراسم روز ملی صادرات و تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان فارس در سال ۱۴۰۲ از ۳ صادرکننده نمونه ملی، ۲۰ صادرکننده نمونه استانی و ۱۳ صادرکننده شایسته تقدیر در سال ۱۴۰۱ استان فارس تقدیر شد.

حتما ببینید

اتاق ارومیه و اتاق بازرگانی شرقیه شمالی عمان، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، گفت: با امضای تفاهم‌نامه همکاری بین اتاق …