توجه به بنگاه‌های کوچک، در مقابله با تحریم مؤثر است

دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا با بیان اینکه فعالان این حوزه افسران مقابله با دشمن در جنگ اقتصادی هستند، گفت: توجه بیشتر به مراکز تولیدی کوچک و خانگی ازجمله مواردی است که می‌تواند در مقابله با تحریم بسیار مؤثر باشد.

محسن رضایی در شصت و هشتمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان غربی، افزود: افسران جنگ اقتصادی باوجود فشارهای زیاد، مجاهدانه در راستای چرخیدن چرخ اقتصاد تلاش می‌کنند.

وی اضافه کرد: ما میراث دار ۱۰۰ سال مشکلات اقتصادی انباشته شده هستیم و حل آن مستلزم تلاش و همکاری فراوان است و این میراث صدساله، عامل کندی پیشرفت اقتصاد کشور نیز شده است و دولت سیزدهم به جد قصد حل این مشکل را دارد.

وی با اشاره به تجربه جهانی در خصوص ایجاد بنگاه‌های اقتصادی در منازل اظهار کرد: پیوستگی تولید بخش‌های اقتصادی و اتصال بنگاه‌های بزرگ به کسب‌وکارهای کوچک و خانگی مردم، یکی از بهترین راه‌های ساماندهی به اقتصاد است و این‌گونه همه مردم درگیر اقتصاد خواهند شد.

دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا افزود: چالش دیگر اقتصاد کشور، عدم وجود زنجیره ارزش باوجود تعداد بسیار صنایع است و این صنایع فراوان بدون زنجیره‌های ارزش نمی‌توانند کشور را وارد فاز صنعتی کنند.

رضایی گفت: اقتصاد ایران یک ظرفیت خالی بزرگ دارد و اگر اختیارات استان‌ها در حوزه اقتصادی افزایش پیدا کند، تحول بزرگی رخ خواهد داد.

حل مشکلات اقتصادی نیازمند روحیه جهادی

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، با تأکید بر اینکه برای حل مشکلات اقتصادی کشور قطعاً باید دارای روحیه جهادی باشیم، گفت: نبود زیرساخت برای بازگشت ارز حاصل از صادرات، روند صادرات محصولات کشاورزی تولیدی آذربایجان غربی را مختل کرده است و پیشنهاد می‌شود محصولات کشاورزی از چرخه بازگشت ارز به علت فسادپذیری و ریسک بالا در صادرات از بازگشت ارز معاف شوند.

قاسم کریمی در شصت و هشتمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان غربی که با حضور محسن رضایی دبیر شورای هماهنگی سران قوا برگزار شد، با تقدیر از حمایت‌های دولت سیزدهم و تلاش استاندار آذربایجان غربی برای تسهیل فضای کسب‌وکار و رونق تولید، افزود: باید قدردان این تلاش‌ها باشیم اما همچنان مشکلاتی در مسیر فعالیت‌های اقتصادی وجود دارد که انتظار داریم در تعامل با بخش خصوصی و فعالان اقتصادی نسبت به رفع و تسهیل آنها اقدام شود.

کریمی اظهار کرد: لازم است بانک‌های استان تسهیلات مصوب شده در قالب سفر ریاست محترم جمهور به آذربایجان غربی را در سریع‌ترین زمان ممکن در اختیار بخش خصوصی قرار دهند تا این واحدها بتوانند در توسعه و حل مشکلات خود اقدام نمایند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه افزود: قانون اجازه اقاله واحد تولیدی به مالکان اصلی را به بانک‌ها را نمی‌دهد تقاضا داریم مالکان واحدهای تولیدی و صنعتی بتوانند پس از تسویه‌حساب خود با سیستم بانکی بتوانند واحد خود را از بانک اقاله کرده و به تولید خود ادامه بدهند و در این صورت شاهد بازگشت واحدهای بیشتری به چرخه تولید خواهیم بود.

وی افزود: بعضی تصمیمات منشأ ملی داشته و یکی از مواردی که امروزه باعث کند شدن فضای کسب‌وکار گردیده جریمه ۲.۵ درصدی دوران تقسیط بدهی‌های مالیاتی است که باعث ایجاد هزینه مضاعف و بالا روند هزینه تولید گردیده است.

در ادامه این نشست، فعالان اقتصادی به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند. حذف جریمه ۲.۵ درصد دوران تقسیط بدهی مالیات، بررسی روند اجرایی شدن مصوبات سفر ریاست جمهوری توسط بانک‌ها، طرح موضوع اقاله اسناد مالکیت واحدهای تولیدی توسط بانک‌ها ازجمله دستورهای جلسه شصت و هفتمین جلسه شورای بخش خصوصی و دولت آذربایجان غربی بود.

حتما ببینید

اتاق ارومیه و اتاق بازرگانی شرقیه شمالی عمان، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، گفت: با امضای تفاهم‌نامه همکاری بین اتاق …