امضای تفاهم نامه همکاری های مشترک ترانزیتی سه جانبه گمرک ایران، ایرو و اتاق بازرگانی ایران 

در نشست سه جانبه گمرک ایران، سازمان جهانی ایرو و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، تفاهم نامه همکاری های مشترک ترانزیتی سه جانبه امضا شد. 

کد خبر:
۱۱۰۱۴۰۲۲۶۶

زمان انتشار:
۲۷ آذر ۱۴۰۲ – ۲۲:۱۸ بعد از ظهر

۵۰ بازدید

به گزارش پایگاه خبری اخبار گمرکی _اقتصادی به نقل از درگاه اطلاع رسانی گمرک ایران، در نشست مشترکی که با حضور محمد رضوانی فر معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران و امبرتو دپرتو دبیر کل اتحادیه بین المللی حمل و نقل جاده ای (IRU) و محمدرصا بهرامن نائب رئیس اتاق ایران برگزار گردید، تازه ترین راهکارهای توسعه تیر و حمل و نقل ترکیبی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و تفاهم نامه ای در همین خصوص به امضای طرفین رسید.

در این نشست محمد رضوانی فر بر ضرورت تعهد مسئولانه کشور های همسایه و شرکای اصلی تجاری ایران به این کنوانسیون تاکید کرد.

وی با تاکید بر همکاری برای توسعه حمل و نقل ترکیبی از بنادر جنوبی خلیج فارس بویژه بندر چابهار و بندر عباس، افزود: گمرک ایران آمادگی همکاری در جهت آموزش تیر به کشورهای همسایه از جمله عراق و افغانستان با هدف توسعه ترانزیت را دارد.

وی همچنین تسریع و تسهیل در تردد کامیون حامل کالاهای ترانزیتی از گمرکات کشورهای هم مرز با کشورمان به ویژه در آذربایجان و ترکیه را مورد اشاره قرار داد.

معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران با اشاره به اقدامات انجام گرفته در راستای تسهیل و توسعه ترانزیت از مسیر ایران گفت: در ۸ ماهه سال جاری، میزان ترانزیت خارجی از مسیر ایران با ۲۰ درصد افزایش به رقم ۱۱ میلیون تن رسید.

این گزارش می افزاید: دبیر کل ایرو نیز ضمن سپاسگزاری از همکاری های گمرک، ایران را کشوری پیشرو در استفاده از کارنه تیر برشمرد.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته و رشد ۲۰ درصدی ترانزیت خارجی از مسیر ایران در یکسال گذشته ابراز امیدواری کرد:  ظرف ۵ سال آینده شاخص ترانزیت از مسیر ایران به ۴۰ میلیون تن افزایش یابد.

دبیر کل اتحادیه بین المللی حمل و نقل جاده ای اظهار داشت: در نظر داریم کریدور شرق به غرب را از طریق ایران تقویت کنیم و تسهیل تجارت و ایجاد مسیر سبز بین ایران و ترکمستان به تحقق این هدف کمک خواهد کرد.

دبیرکل ایرو همچنین ترانزیت کالا تحت TIR را از نظر امنیتی تضمین شده و کافی خواند و افزود : کنترل های غیر ضروری و مزاحم افزون بر این کنواسیون از نظر ایرو قابل قبول نیست.

در این نشست تفاهم نامه همکاری سه جانبه دیگری فی مابین گمرکات ایران، ترکمستان و ایرو نیز به امضای محمد رضوانی فر رئیس کل گمرک ایران و امبرتو دپرتو دبیر کل ایرو رسانده شد و به امضای گمرک ترکمنستان به عنوان طرف سوم نیز خواهد رسید.

شایان ذکر است، اتحادیه بین المللی حمل و نقل جاده ای با بیش از ۷۵ سال قدمت در حال حاضر ۱۸۰ عضو دارد و همکاری های موثری طی سال های اخیر با جمهوری اسلامی ایران در توسعه حمل و نقل بین المللی و ترانزیت داشته است.

نوشته شده توسط:
akhbar

حتما ببینید

تقویت هوشمندسازی سامانه ها و تجهیز گمرکات به ابزارهای کنترلی پیشرفته سبب رونق هر چه بیشتر تجارت می شود

رئیس سازمان توسعه تجارت در نشست مدیران گمرک : رئیس سازمان توسعه تجارت در نشست …