اگر ماهیت خصوصی اتاق از بین برود، قادر به انجام وظایفش نخواهد بود

انتخابات اتاق‌های سراسر کشور ۲۰ اسفند برگزار خواهد شد. این در حالی است که برخی از خبرها حکایت از دخالت چهره‌های دولتی در این انتخابات دارد. موضوعی که فعالان بخش خصوصی را نگران کرده است.

در این رابطه محمدمهدی بهکیش اقتصاددان در گفت‌وگو با اتاق ایران آنلاین با تأکید بر اینکه اگر اتاق ماهیت خصوصی خود را از دست بدهد، دیگر قادر به انجام مسئولیت نیست و به تدریج بخشی از دولت می‌شود ادامه داد: وظیفه اتاق‌های بازرگانی در کشورهای توسعه‌گرا، تقویت بخش خصوصی و رقابتی کردن اقتصاد است. اتاق‌ها از این طریق به رشد و توسعه کشور کمک خواهند کرد.

به گفته او اتاق‌ها دو وظیفه مهم را بر عهده دارند؛ اول پشتیبانی قانونی از اعضا و دوم کمک به دولت‌ها در جهت توسعه فعالیت کسب‌وکارهایی که به رشد و توسعه اقتصادی کشور می‌انجامند. اما اگر ماهیت خود را از دست بدهند قادر به انجام این وظیفه نخواهد بود.

بهکیش با اشاره به برخی دخالت‌ها در انتخابات اتاق‌های سراسر کشور ادامه داد: قطعاً انتخاباتی که تعریف درستی از رای‌دهندگان در اختیار ندارد، نمی‌تواند نمایندگان مناسبی را برای سازمانی با اهمیت اتاق ایران، انتخاب کند. در نتیجه اتاق قدرتمندی تشکیل نخواهد شد که مانند بسیاری از کشورهای دیگر، دولت به آن وابسته باشد و نه برعکس. تعریف بخش خصوصی در کشور ما خیلی مبهم است و به‌سادگی نمی‌توان میان فعالیت‌های بخش خصوصی و بخش غیرخصوصی تفکیک قائل شد.

او با طرح سه سؤال از کاندیداهای انتخابات اتاق‌های سراسر کشور گفت: کسانی که قرار است نامزد این انتخابات باشند، باید پاسخ دهند که حضور آن‌ها چگونه می‌تواند به ارتقای نقش اتاق بازرگانی کمک کرده و آن‌ها چگونه در اقتصاد دولتی ایران، می‌توانند پرچم بخش خصوصی را بالا نگه دارند؟

حتما ببینید

اتاق ارومیه و اتاق بازرگانی شرقیه شمالی عمان، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، گفت: با امضای تفاهم‌نامه همکاری بین اتاق …