صدور مانیفست توسط شرکت مستقر در مرز مهران ممنوع شد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام گفت: صدور مانیفست در مرز مهران برای کالاهای صادراتی توسط یک شرکت با مسئولیت محدود صادر می‌شود و صدور این مانیفست با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد استانی و منطقه باید موردبررسی و رفع مشکل قرار گیرد.

سید محمد موسوی نسب در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان ایلام اظهار کرد: مانیفست مربوط به کالای صادر شده است و نشان می‌دهد کالا از یک گمرک قانونی عبور کرده است، که می‌طلبد این مانیفست توسط یک نهاد غیردولتی دارای شناسنامه و اساسنامه صادر شود؛ درحالی‌که بررسی‌ها نشان می‌دهد که درآمد ریالی این شرکت از محل صدور مانیفست به ازای حداقل ۴۰۰ کامیون در روز، معادل تقریبی ۳۸ تا ۴۰ میلیارد تومان در سال است.

رئیس اتاق ایلام افزود: انجام فرآیند صدور مانیفست غیر شفاف و تنها گفته می‌شود که یک توافق بین شرکت عراقی با شرکت مستقر در مرز مهران است که این موضوع باید به‌صورت شفاف و قانونی بررسی شود.

وی تأکید کرد: هیچ‌گونه منفعتی ناشی از فعالیت شرکت صادرکننده مانیفست نصیب کشور ما نمی‌شود از طرفی باید پرسید شرکت مذکور در مقابل این مبلغ کلان که دریافت می‌کند چه خدماتی ارائه می‌دهد.

موسوی نسب خاطرنشان کرد: باوجود مکاتبات فراوان اتاق‌های ایلام و اتاق ایران با وزارت خانه‌های مختلف متأسفانه پاسخ شفافی دریافت نشده و شرکت مذکور کماکان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

رئیس اتاق ایلام افزود: متأسفانه با برداشت نادرست، مانیفست جایگزین و رقیبی برای برگه گواهی مبدأ اتاق بازرگانی شده است و هم‌اکنون اتاق به‌عنوان نماینده بخش خصوصی هیچ عایدی دریافت نمی‌کند؛ این در حالی است که اتاق بازرگانی هزینه‌های فراوانی جهت جذب هیات‌های خارجی، آموزش تجار و خدمات متنوع به اعضا، متحمل می‌شود و باید مانیفست در قالب گواهی مبدأ توسط اتاق بازرگانی صادر شود.

صدور مانیفست شرکت مستقر در مرز مهران تا اطلاع ثانوی ممنوع شد

 استاندار ایلام در این نشست، صدور مانیفست شرکت بارگیران سبک بار مستقر در مرز مهران را تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کرد و گفت: دلیلی وجود ندارد چنین شرکت‌هایی در استان حضور داشته باشند و از مزایایی بهره‌مند شوند، اما از پرداخت مالیات و سایر موارد قانونی، سر باز زنند؛ ازاین‌رو باید بررسی شود وجود چنین شرکت‌هایی برای استان چه سودی دارد.

حسن بهرام نیا، با بیان اینکه فعالیت این شرکت تا اطلاع ثانوی تعطیل است، افزود: هر نوع صادراتی نیازی به فهرست کالایی (مانیفست گمرکی) ندارد و فعالیت این شرکت ازنظر استان وجاهت قانونی نداشته و بعد از بررسی و استعلام از مراجع مرتبط و مقامات ملی، چنانچه مشکلی برای ادامه این شرکت وجود نداشت، در استان هم تمکین خواهیم کرد.

بهرام نیا با بیان اینکه بنده به‌عنوان نماینده دولت در استان این شرکت را تعطیل اعلام می‌کنم، ادامه داد: اداره کل گمرکات استان از همین امروز نسبت به تعطیلی این شرکت اقدام کند.

دادستان ایلام نیز با استقبال از این تصمیم استاندار، گفت: تصمیم استاندار قانونی است و مخالف هرگونه انحصارطلبی هستیم.

وی تصریح کرد: هرگونه فرار مالیاتی و ترک فعل، جرم محسوب می‌شود، سکوت متولیان امر در این رابطه پذیرفتنی نیست.

مدیرکل اقتصاد و امور دارایی ایلام نیز در این نشست به موضوع فعالیت شرکت بارگیران سبک بار اشاره کرد و گفت: باوجود پیگیری‌های فراوان اما این شرکت هیچ‌گونه مستنداتی در رابطه با پرونده مالیاتی و بانکی ارائه نکرده است.

سعید رشنوادی افزود: این شرکت هیچ‌گونه گردش مالی و به‌تناسب آن عایداتی برای این منطقه به همراه نداشته است.

حمایت از برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی در ایلام

رئیس اتاق ایلام در ادامه به موضوع برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در این استان اشاره و تأکید کرد: این اتاق از هرگونه برپایی نمایشگاه بین‌المللی که بتواند زمینه را برای معرفی توانمندی‌های اقتصادی منطقه فراهم کند، استقبال می‌کند.

موسوی نسب گفت: بر اساس برنامه زمان‌بندی شده قرار بود که نمایشگاه تخصصی صنایع ساختمانی در

آذرماه جاری در این استان دایر شود که اتاق ایلام کارهای مربوط به پذیرش سه هیات از استان‌های دیوانیه، واسط و بابل عراق را انجام داد که برپایی این نمایشگاه توسط برنامه ریزان به بهمن‌ماه جاری موکول شده است.

استاندار ایلام نیز در ادامه با تأکید بر برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صنعتی و دستی استان ایلام در کشور عراق، گفت: ارتقاء تولید، رونق تجارت و صادرات از مهم‌ترین رویکردهای شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی است.

حتما ببینید

اتاق ارومیه و اتاق بازرگانی شرقیه شمالی عمان، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، گفت: با امضای تفاهم‌نامه همکاری بین اتاق …