معارضان محلی مانع سرمایه‌گذاری و توسعه معادن هستند

به گزارش خبرنگار مهر، بهرام شکوری بعد از ظهر چهارشنبه در نشست بررسی بازار صنعت سنگ در دوران کرونا با اشاره به دورنمای سرمایه گذاری در معادن اظهار داشت: همه کشورهای جهان به سمت انرژی‌های پاک سوق پیدا کرده و با توجه به نقش مواد معدنی و تجدید ناپذیر بودن آنها توجه بسیاری به معادن شده است.

وی با بیان اینکه ۵۵۰ معدن کشف شده که در سال ۲۰۲۰ میلادی به ۲۴۰ رسیده است، گفت: در اورپا، افریقا و آسیا برای اکتشاف معادن سرمایه گذاری بیشتری می‌کنند و تقاضای مواد معدنی نیز در دنیا با توجه به اهمیت در تکنولوژی نوین و کاهش گازهای گلخانه‌ای افزایش پیدا کرده است.

رئیس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی ایران گفت: ایران در مس، طلا و آهن در اِشل جهانی قرار دارند و تعداد محیط‌های کانی‌زایی ایران ۳۵ و ۸۶ مورد تنوع مواد معدنی را به خود اختصاص داده است؛ بنابراین ایران به لحاظ معادن در آسیا جایگاه سوم و در خاورمیانه جایگاه اول را دارد.

ذخایر قابل توجه فلزات گرانبها در ایران

وی با بیان اینکه ایران نزدیک یک درصد ذخایر جهانی را به خود اختصاص داده است، گفت: ۱۷ میلیارد تن آهن در ذخیره کشور وجود دارد و فلز مس ۳۵.۵ میلیون تن، در روی ۱۲ میلیون تن و در طلا ۳۲۰ تن ذخیره داریم.

شکوری با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در فلز طلا مقرون به صرفه و قابل رقابت در بازار بین المللی است، گفت: یکی از چالش‌هایی که در دنیا بر سر سرمایه‌گذاری در معادن روبرو هستند، معارضین محلی است که هر روز مانع معادن می‌شوند و دولت علی رغم قانون معادن همکاری لازم را ندارد.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در حوزه معدن آینده درخشانی دارد، گفت: الزامات آن تغییر رویکردها، نهادسازی‌ها و اصلاح ساختار کلان اقتصادی است و باید نگاه را به بخش‌های زنجیره معدنی به سمت ارزش افزوده هدایت کرد و مورد حمایت قرار داد.

حتما ببینید

اتاق ارومیه و اتاق بازرگانی شرقیه شمالی عمان، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، گفت: با امضای تفاهم‌نامه همکاری بین اتاق …