برای جلوگیری از خام‌فروشی باید واحدهای پژوهش کارخانجات فعال شوند

رییس اتاق شهر کرد با تاکید بر اینکه باید از خام‌فروشی محصولات جلوگیری کنیم، گفت: برای این امر باید واحدهای پژوهش کارخانجات فعال شود.

شهرام زارع در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان چهار محال و بختیاری که با حضور معاون استاندار و همچنین رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران برگزار شد، با اشاره به طرح ملی پایش محیط کسب و کار در تابستان ۱۴۰۱، اظهار کرد: این استان رتبه ۲۳ را در بین استان‌های کشور در شاخص‌های محیط کسب و کار کسب کرده است.

رئیس اتاق  چهارمحال و بختیاری با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در جمع تولیدکنندگان و صنعتگران، عنوان کرد: ایشان تاکید ویژه‌ای بر مسئله آب، دیپلماسی اقتصادی، ورود بخش خصوصی به هیأت مدیره‌های هلدینگ‌های بزرگ دولتی و انظباط در بخش خصوصی داشتند.

وی با بیان اینکه آب سرچشمه حیات انسان است، خاطرنشان کرد: باید وضعیت بحرانی منابع آبی چهارمحال و بختیاری مورد توجه جدی قرار بگیرد، زیرا آب رابطه مستقیمی با تولید و اشتغال دارد.

زارع بیان کرد: بی‌ثباتی قوانین، سیاست‌ها، مقررات و رویه‌های ناظر بر کسب و کار، دشواری تأمین مالی از بانک‌ها، قیمت‌گذاری دستوری، غیرقابل پیش‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات، شفاف نبودن آمار و اطلاعات و ضعف دادگاه‌ها در رسیدگی به شکایت از جمله مشکلاتی است که تولیدکنندگان با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

وی با بیان اینکه بسیاری از واحدهای تولیدی چهارمحال و بختیاری برای تأمین نیروی انسانی ماهر با مشکل مواجه هستند، گفت: درصدد هستیم تا با انعقاد قرارداد همکاری با سازمان فنی و حرفه‌ای در راستای تأمین نیروی کار ماهر مورد نیاز واحدهای تولیدی گام برداریم.

فضای نامساعد کسب و کار موجب فرار سرمایه می‌شود 

محمد قاسمی رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران با اشاره به اینکه وضعیت محیط‌ کسب و کار استان‌ها متفاوت است، اظهار کرد: در استان‌های بزرگ و استان‌های کم برخوردار وضعیت کسب و کار مناسب نیست، در استان‌های بزرگ اقتصادی تعداد بنگاه‌های اقتصادی بزرگ بالا است، بنابراین توقعات برای توسعه نیز بالا می‌رود و اگر نتوانند کسب و کار خود را گسترش بدهند، محیط کسب و کار نامساعد بیان می‌شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران افزود: در استان‌هایی که حجم کسب و کار در آن‌ها محدود است، وضعیت کسب و کار نامناسب بیان می‌شود.

وی گفت: در سفر به چهارمحال و بختیاری درصدد هستیم تا در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی این استان شاخص‌های محیط کسب و کار را معرفی کنیم سپس راهکارهای بهبود محیط کسب و کار را ارائه بدهیم.

قاسمی بیان کرد: دستگاه‌های اجرایی از جمله سازمان صمت، امور مالیاتی، سازمان تأمین اجتماعی و سایر دستگاه‌های اجرایی مرتبط در بهبود فضای کسب و کار نقش تأثیرگذاری دارند.

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه امروز فعالان اقتصادی در کشور باتوجه به شرایط تصمیم می‌گیرند که در داخل کشور سرمایه‌گذاری کنند یا سرمایه خود را خارج کنند، یادآور شد: در حال حاضر شاهد یک رقابت بین کشورهای حوزه خلیج‌فارس و کشورهای آسیای شرقی برای جذب سرمایه‌گذار خارجی هستیم و مشوق‌هایی برای این موضوع نیز در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: اگر فضای محیط کسب و کار در استان‌ها نامساعد شود، قطعاً فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران به سمت استان‌هایی می‌روند که فضای کسب و کار آن‌ها مساعدتر است، باید به این گزارشات آماری با حساسیت نگاه شود.

قاسمی خاطرنشان کرد: قانون نویسی در کشور یک کار کاملاً تخصصی است، نوشتن قانون باید به صورت جدی مورد توجه باشد، امروز پس از تصویب قانون، بخشنامه‌های متعدد ابلاغ می‌شود که سرمایه‌گذاران دچار سردرگمی می‌شوند، در حوزه اجرای قانون با مشکل مواجه هستیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران در پایان گفت: مشکلات بنگاه‌های اقتصادی در استان‌ها به صورت مجزا باید احصا شود.

وضعیت محیط کسب و کار کشور نسبت به فصل بهار نامساعدتر شده است

زهرا ناصری مدیر مرکز آمار اتاق ایران  با اشاره به اینکه نتایج طرح ملی پایش محیط کسب و کار در تابستان ۱۴۰۲ ارائه شده است، اظهار کرد: وضعیت محیط کسب و کار کشور طبق ارزیابی از فعالان اقتصادی نسبت به فصل بهار نامساعدتر شده است.

وی افزود: غیرقابل پیش‌بینی بودن قیمت مواد اولیه، بی‌ثباتی سیاست‌ها و قوانین و دشواری تامین مالی از بانک‌ها در طرح ملی پایش محیط کسب و کار از جمله مشکلاتی است که در ۲۸ دوره اجرای طرح ملی پایش محیط کسب و کار از سوی فعالان اقتصادی به‌عنوان یک مشکل عمده در فضای کسب و کار مطرح می‌شود.

باید فرآیندهای اداری و خدماتی را در بهبود فضای کسب بررسی کنیم
محمدکاظم منزوی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت برگزاری شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، اظهار کرد: نتایج طرح ملی پایش محیط کسب و کار که در تابستان ۱۴۰۲ توسط اتاق ایران ارائه شده است، ۴۲مؤلفه در این پایش مورد بررسی قرار گرفته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: متأسفانه وضعیت استان در شاخص‌های محیط کسب و کار مناسب نیست، بنابراین باید فرآیندهای اداری و خدماتی را در بهبود فضای کسب و کار مورد بررسی قرار دهیم.

وی با تاکید بر اینکه باید در نظرسنجی‌ها دستگاه‌ها به صورت جداگانه مورد برسی قرار بگیرد، گفت: دشواری تأمین مالی از بانک‌ها در بخش اصناف، بی‌ثباتی قوانین، سیاست‌ها، مقررات و رویه‌های ناظر بر کسب و کار در بخش صنعت و تأخیر در صدور مجوزات در بخش کشاورزی شدت بیشتری دارد.

منزوی بیان کرد: از نظر بنده شاخص‌های پایش محیط کسب و کار، فرآیندها نسبت به عملکرد ارجحیت دارد، بررسی فرآیندها در دولت‌های قبل مورد بررسی قرار گرفته است، آمادگی داریم در جلسات آینده شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در راستای اصلاح برخی فرآیندها گام برداریم.

رسالت اتاق بهبود فضای کسب و کار است

امین مالکی نایب رئیس اتاق  چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه رسالت اتاق بازرگانی بهبود فضای کسب و کار است، اظهار کرد: شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان به‌صورت منظم در همین راستا تشکیل می‌شود.

وی با بیان اینکه کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی در دور جدید هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی چهارمحال و بختیاری فعال شده است، یادآور شد: بسیاری از مشکلات در همین کمیسیون‌ها حل و فصل می‌شود.

مالکی با تاکید بر اینکه اتاق بازرگانی ایران در هر فصل طرح ملی پایش محیط کسب و کار را اجرا می‌کند، خاطرنشان کرد: نباید تنها به ارائه گزارشات معطوف شویم، این گزارشات باید باید تحلیل شود و در جهت رفع مشکلات گام برداریم.

حتما ببینید

اتاق ارومیه و اتاق بازرگانی شرقیه شمالی عمان، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، گفت: با امضای تفاهم‌نامه همکاری بین اتاق …