تعهدات ارزی دغدغه صادرکنندگان/دولت به بخشنامه‌های قبلی پشت پانزند

به گزارش خبرنگار مهر، عباس کمالی امروز در گفتگو با خبرنگاران با اشاره‌ای به مشکلات تعهد ارزی صادرکنندگان گفت: مباحث مربوط به رفع تعهدات ارزی به دغدغه‌ای برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان تبدیل شده است. متأسفانه دولتمردان با یکسری تصمیمات یک جانبه هر روز یک دستورالعمل جدید بدون پشتوانه درست فکری صادر می‌کنند.

وی ادامه داد: در یک برهه تصمیم بر این شد که صادرات کنندگان بیش از یک میلیون دلار، معاف از تعهد ارزی باشند. در یک برهه بحث عدم اشکال صادرات ریالی مطرح و بخشنامه شد. صادرکنندگان نیز با تکیه بر این بخشنامه‌ها و قوانین اقدام به تداوم فعالیت خود کرده‌اند اما گاه دولت خود از قانون نیز فراتر رفته و به بخشنامه‌های قبلی پشت پا می‌زند.

کمالی افزود: در آن برهه وقتی صادرکننده‌ای طبق بخشنامه، اقدام به فروش ریالی کرده حالا باید از کجا ارز پیدا کند. دولت و تصمیم گیران این حوزه باید درک درستی از کار یک صادرکننده داشته باشند که این صادرکننده با چه زحمتی اقدام به صادرات محصول خود به دیگر کشورها می‌کند.

وی در ادامه با اشاره‌ای به مشکل تعلیق کارت‌های بازرگانی گفت: ۱۳۲ کارت در استان تعلیق شد که ۱۲ مورد بازگشته اما ۱۲۰ مورد همچنان در حالت تعلیق قرار دارد. در هر صنفی تخلفاتی وجود دارد اما آیا باید همه را به یک چشم دید. این امر به ضرر تولید و حوزه صادرات خواهد بود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی تبریز افزود: در اتاق بازرگانی اقدام به برگزاری جلساتی با ۶۰۰ صادرکننده و بررسی مشکلات آنها و انتقال آن به بانک مرکزی کرده‌ایم اما تا امروز هیچ ترتیب اثری به آنها داده نشده است.

وی ادامه داد: ما یکسری تولیدات فصلی در استان داریم که اگر از هم اکنون به فکر رفع مشکلات نباشیم قطعاً در آینده پشیمانی به همراه خواهد داشت. در شرایط کنونی کشور نباید شاهد چنین برخوردهایی با صادر کنندگان باشیم.

کمالی با اشاره به یکسری مشکلات سیستمی در این حوزه گفت: وقتی سامانه بسته است و صادرکننده قادر به انجام واردات در برابر صادرات نیست، منجر به ایجاد بدهی خواهد شد. متأسفانه این پیشنهاد و انتقادات در بانک مرکزی مورد توجه قرار نگرفته که در نهایت منجر به زیان صادرکننده می‌شود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی تبریز با ارائه پیشنهاداتی در این زمینه گفت: باید شاهد باز شدن سامانه مورد نظر باشیم. از سوی دیگر امکان ایجاد تهاتر عملی شود تا هر کسی که نیاز به واردات داشته و مجاز به این کار است، ارز صادرکنندگان را بدهد. هر صادرکننده‌ای، وارد کننده خوبی نخواهد بود.

وی همچنین به امکان معرفی صراف معتمد بانک مرکزی اشاره کرده و گفت: البته یک تعدادی از صادرکنندگان نیز به دلیل عدم آشنایی با امور و سیستم مربوطه، اقدام به ثبت در سامانه نکرده بودند که اتاق، شروع به آموزش امور صادراتی به این افراد کرده است.

حتما ببینید

اتاق ارومیه و اتاق بازرگانی شرقیه شمالی عمان، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، گفت: با امضای تفاهم‌نامه همکاری بین اتاق …