ثبت علامت تجاری مشاغل خانگی در استان همدان اجرایی شد

شصتمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان همدان برای نخستین بار در ساختمان اتاق همدان برگزار شد. استاندار همدان در این نشست اولویت خود را رونق تولید و حمایت از آن عنوان کرد و گفت: برگزاری جلسه شورای گفت‌وگو در سالن جلسات اتاق بازرگانی، کمترین کاری است که می‌توان برای بااهمیت جلوه دادن بخش خصوصی، انجام داد.

در ادامه این نشست، رئیس اتاق همدان با تأکید بر اهمیت تعامل دولت و بخش خصوصی، گفت: تعامل بین این ۲ بخش به توسعه فعالیت‌های اقتصادی در استان منجر می‌شود.

رحیم مرتضایی افزود: حضور مدیران و کارشناسان دستگاه‌های دولتی در کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی بی‌تردید به بهبود فضای کسب‌وکار کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه جلسات کارشناسی و کمیسیون‌های مختلف با حضور فعالان اقتصادی و کارشناسان ادارات مختلف برگزار می‌شود، اظهار کرد: نحوه تعاملی که اخیراً شکل گرفته و همچنین گسترش آن، نگاه مثبت مدیران استان به فعالیت‌های بخش خصوصی را نشان می‌دهد که امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

در ادامه جلسه، دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی همدان به توضیح دستورات جلسه پرداخت و ضمن قدردانی از به نتیجه رسیدن مصوبه ثبت علامت تجاری مشاغل خانگی، گفت: مشکلات پیش روی دریافت برند مشاغل خانگی در استان حل شده و نخستین علامت تجاری توسط یکی از متقاضیان به ثبت رسید.

حمیدرضا رهبر درباره نحوه تشخیص مشاغل سخت و زیان‌آور و حضور نماینده کارفرمایان در جلسات مرتبط هم گفت: اخیراً در کارگروه متشکل از نمایندگان اداره کار، سازمان تأمین اجتماعی، معاونت بهداشت دانشگاه و نمایندگان کارگران و کارفرمایان، شغل‌های ساده هم به‌عنوان مشاغل تشخیص داده می‌شوند.

وی افزود: در یکی از جلسات شورای گفت‌وگو مصوب شد که در جلسات تجدیدنظر هیات‌های فوق، نمایندگان کارفرمایان که خودشان معرفی می‌کنند حضور بیابند اما تاکنون به اجرا درنیامده است.

وی افزود: در این هیات‌ها نماینده‌ای از کانون کارفرمایان دعوت می‌شود که به اغلب مواردی طرح شکایت‌ها مسلط نیستند و شناخت کافی از بخش‌های مختلف واحدهای تولیدی ندارند بنابراین بهتر است یک نفر از تشکل‌های دیگر بجای آن دعوت شود.

رهبر با بیان اینکه در این جلسات نماینده کارفرمایان از سوی کانون کارفرمایی حضور دارد، گفت: می‌گویند اگر قرار باشد کارفرمایان یا نماینده آنها در این جلسات حضور داشته باشند نماینده کارگران هم باید حضور داشته باشند که تعداد آنها در این جلسات بسیار زیاد می‌شود.

وی درباره ادامه دستور جلسه پیش درباره خریداری پشم گوسفندان همدان توسط قالیبافان استان هم گفت: این مصوبه به دلیل وجود نوسانات قیمتی هنوز به نتیجه نرسیده و نیاز به ادامه پیگیری دارد.

وی ادامه داد: قرار بر این شده که انجمن فرش درباره قیمت با قالیبافان به نتیجه مشخصی برسد که به نظر می‌رسد روند کار برای به نتیجه رسیدن این موضوع خوب پیش می‌رود.

رهبر با اشاره به موضوع مطرح شده در جلسات پیشین شورای گفت‌وگو و روند پیگیری کد کارگاهی که کارفرمایان باید آن را به تأمین اجتماعی ارائه بدهند، هم گفت: جلسه کارشناسی با حضور مدیرکل تأمین اجتماعی استان در محل دبیرخانه شورای گفت‌وگو در اتاق بازرگانی، برگزار و مقرر شد که مدیرکل تأمین اجتماعی استان طی نامه‌ای به موسسه حسابرسی همدان و شعب تابعه، کد کارگاهی توسط موسسه از سامانه یا شعب به‌طور مستقیم درخواست شود و کارفرمایان و فعالان اقتصادی در این مورد تکلیفی نداشته باشند.

دبیر شورای گفت‌وگو درباره مشکلات تغییر کاربری اراضی کشاورزی مرتبط با طرح توسعه واحدهای تولیدی استان هم گفت: برخی دستگاه‌های مربوطه در مواردی در ارائه پاسخ لازم به متقاضیان موضوع فوق در موعد مقرر، اقدامی نمی‌کنند و واحدهایی وجود دارد که علی‌رغم طی مراحل اداری و اخذ استعلامات موردنیاز هنوز پاسخ لازم را دریافت نکرده‌اند، لازم است در این جلسه تصمیماتی گرفته شود.

وی تأکید کرد که دستگاه‌های مرتبط مخصوصاً سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل صمت باید پاسخ استعلامات اخذ شده را هر چه سریع‌تر بدهند تا متقاضیان دچار مشکلات طولانی‌مدت پیش پای فعالیت‌های اقتصادی نشوند.

قضاوت با حضور کارگر و کارفرما انجام شود

استاندار همدان نیز پس از استماع موضوعات مطرح شده در جلسه، با اظهار همراهی با فعالیت‌های اقتصادی استان، گفت: انتظار می‌رود سال آینده، شاهد مناسبات اقتصادی بیشتری برای استان باشیم و شرایط مطلوب‌تری را در حوزه تعاملات اقتصادی تجربه کنیم.

علیرضا قاسمی فرزاد افزود: باید به سویی حرکت کنیم که اگر مانعی در مسیر بخش خصوصی و غیردولتی وجود دارد، با استفاده از ظرفیت شورای گفت‌وگو برای رفع آنها اقدام شود.

وی در ادامه درباره مشکل حضور نداشتن کارفرمایان و کارگران در جلسات هیات‌های تشخیص مشاغل سخت و زیان‌آور تأکید کرد: حضور کارفرما و کارگر در کمیته‌های تجدیدنظر مشاغل سخت و زیان‌آور الزامی است.

وی اظهار کرد: اگر قرار است در کمیته تجدیدنظر مشاغل سخت و زیان‌آور در مورد شخصی قضاوت شود، آن شخص باید حضور داشته باشد، بنابراین در جلسات رسیدگی به پرونده‌های کارگری و کارفرمایی حتی باوجود نمایندگان کارگران و کارفرمایان، باید شخص کارفرما و کارگر نیز حضور داشته باشند که نظرهای خود را به‌طور موردی اعلام کنند تا حقی از طرفین ضایع نشود.

استاندار همدان همچنین تصریح کرد: قانون اصل است و آئین‌نامه‌ها نباید تضادی با قوانین داشته باشند.

وی همچنین در رابطه با نحوه تشخیص پرونده‌های مشاغل سخت و زیان‌آور خواستار دقت نظر بیش‌ازپیش شد.

استاندار درباره دستور جلسه دیگر هم با تأکید بر اینکه واحدهایی که به دنبال توسعه هستند باید با آنها همراهی شود، گفت که دستگاه‌های اجرایی باید ظرف کمتر از ۱۰ روز پاسخ استعلام‌ها را بدهند در غیر این ‌صورت پاسخ استعلام مثبت تلقی می‌شود.

مصوبه دیگر این جلسه درباره استعلامات ۱۷ گانه بود که مقرر شد اگر پاسخ استعلامی به‌صورت سامانه پاسخ داده نشد به‌صورت دستی اعلام شود و زمان استعلاماتی که به دلیل طولانی بودن استعلامات دیگر از تاریخ ساقط می‌شوند همچنان دارای اعتبار محسوب شوند.

حتما ببینید

اتاق ارومیه و اتاق بازرگانی شرقیه شمالی عمان، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، گفت: با امضای تفاهم‌نامه همکاری بین اتاق …