سهم اصناف در تولید ناخالص داخلی کرمان چشمگیر است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان گفت: سهم اصناف در میزان تولید ناخالص داخلی استان از سهم کشاورزی بیشتر است و این مهم ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه استان خواهد بود.

سیدمهدی طبیب زاده در نود و ششمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با موضوع بررسی نحوه استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای ایجاد شغل در حوزه اصناف، افزود: ۱۲۰ هزار واحد صنفی در سطح استان داریم که ۴۰ هزار واحد آن مربوط به شهر کرمان است که می‌توان با اصلاح برخی مقررات و فراهم کردن تسهیلات، در هر واحد صنفی یک نفر دیگر را مشغول به کار کرد.

وی ادامه داد: ۲۶ درصد اشتغال استان مربوط به اصناف است و ۷۰ درصد واحدهای صنفی توزیعی و خدماتی و ۳۰ درصد تولیدی هستند که این آمار متناسب با چالش‌های فضای کسب‌وکار استان مانند جذب نیروی ماهر نیست

 طبیب زاده در بخش دیگری اظهار کرد: مباحثی که در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان مطرح شده در سطح ملی نیز مؤثر بوده و شورای کرمان رتبه اول کشور را در ۶ ماهه نخست سال جاری به خود اختصاص داد.

رئیس اتاق کرمان بیان کرد: آثار روشن برتری شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی کرمان را در بهبود چشمگیر شاخص‌های فضای کسب‌وکار استان مشاهده می‌کنیم که از رتبه ۳۱ در سال گذشته به رتبه پنجم در سال جاری رسیده است.

 ارتقای رتبه کسب‌وکار استان به همت اتاق بازرگانی بوده است

استاندار کرمان در ادامه این نشست به ارتقا جایگاه محیط کسب‌وکار استان در سال جاری از رتبه ۳۱ به رتبه پنجم کشور اشاره کرد و گفت: ارتقا این رتبه و کسب جایگاه مناسب‌تر به همت اتاق بازرگانی بوده است.

محمدمهدی فداکار، افزود: سهم استان کرمان از ۳.۱ درصد تولید ناخالص داخلی کشور به ۴ درصد رسیده که به علت رفع مشکلات صادرات بوده که از اتاق بازرگانی به علت پیگیری مشکلات این حوزه قدردانی می‌کنیم.

وی تصریح کرد: مشکل پروژه صاروج پارس را با همکاری تمامی دستگاه‌ها حل کردیم و سایر موارد را پروژه به پروژه پیگیری می‌کنیم.

استاندار کرمان با بیان اینکه هماهنگی دستگاه‌ها باوجود تنوع دستگاه‌های دخیل در حوزه کسب‌وکار، کار سختی است و رتبه کسب‌وکار استان کرمان حاصل هماهنگی فرابخشی است، بیان کرد: در این حوزه خوب عمل شده، اما همچنان با شرایط ایده‌آل فاصله دارد و انجام وظیفه توسط اتاق اصناف در این موضوع ضروری است.

فداکار در رابطه با شرایط اشتغال در اصناف اظهار کرد: یکی از مشکلات اشتغال استان، کم بودن شاغلان حوزه خدمات نسبت به میانگین کشور و بالا بودن آمار اشتغال در کشاورزی، باعث شده در فصل پاییز شاهد نوسان نرخ بیکاری در استان باشیم.

وی با بیان اینکه فعالیت آموزشی برای حوزه صنعت در استان کرمان آغاز شده است، گفت: در برخی صنوف و بسیاری از مشاغل نیاز به آموزش و مهارت وجود دارد، و اتاق بازرگانی کرمان در این حوزه مشارکت و همکاری بیشتری داشته باشد.

دستگاه قضا حامی بخش خصوصی است

رئیس‌کل دادگستری استان کرمان در ادامه این نشست گفت: اقدامات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی از ابتدای سال تاکنون مثبت بوده و رتبه استان کرمان جزء رتبه‌های برتر در کشور محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی، با بیان اینکه آمادگی دستگاه قضا را برای حمایت از بخش خصوصی و بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی به‌ویژه برای رفع موانع اعلام می‌کنیم افزود: آثار و برکات ارتقای رتبه کسب‌وکار استان در بین مردم و فعالان اقتصادی محسوس نیست و باید اقدامات عملیاتی برای درک بیشتر این موضوع اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه در چند روز گذشته درحالی‌که در آستانه سال نو و ماه مبارک رمضان قرار داریم، شاهد نوسان و تلاطم در قیمت‌ها شده‌ایم که امیدواریم این موضوع به‌سرعت مدیریت و کنترل شود تا رضایت مردم افزایش یابد.

درخواست همکاری دستگاه‌ها با سرمایه‌گذاران

در ادامه این نشست نماینده مردم سیرجان و بردسیر و منتخب مردم کرمان و راور در مجلس دوازدهم گفت: اقدامات خوب و ارزشمندی در ارتقای رتبه فضای کسب‌وکار استان کرمان انجام شده اما سرمایه‌گذاران به دلیل عدم همکاری دستگاه‌ها، چندان احساس رضایت نمی‌کنند.

شهباز حسن‌پور افزود: پنج شهرک تخصصی در کرمان نیاز داریم اما بیش از سه سال است که برخی اصناف با همکاری شرکت‌های فولادی درخواست زمینی داشتند که با مخالفت اداره امور اراضی روبه‌رو شدند.

وی همچنین شهرک نمایشگاهی فعلی را زیبنده کرمان ندانست و گفت: اگر زمین با سرعت به سرمایه‌گذاران واگذار شود به‌سرعت برای بهتر شدن این فضا اقداماتی صورت خواهد گرفت.

حسن‌پور، با بیان اینکه پرداخت اعتبارات تبصره ۱۸ در زمینه پرداخت تسهیلات به اصناف در استان کرمان عملکرد مناسبی ندارد، گفت: بایستی به حق و حقوق استان بهتر از گذشته رسیدگی شود.

در این نشست گزارشی از وضعیت اصناف کرمان ارائه و از اعضای شورای گفت‌وگو به پاس همراهی یک‌ساله با دبیرخانه شورای گفت‌وگوی استان تجلیل شد.

حتما ببینید

اتاق ارومیه و اتاق بازرگانی شرقیه شمالی عمان، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، گفت: با امضای تفاهم‌نامه همکاری بین اتاق …