معضل بیکاری در استان گلستان با پرهیز از خام فروشی، رفع می‌شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تأکید بر لزوم ترک خام فروشی، گفت: استان گلستان باید در حوزه محصولات کشاورزی، لبنی، دریایی، صنایع‌دستی و … از خام فروشی خارج شود و بتواند ارزش‌ افزوده را در داخل خود استان تولید کرده و اشتغال در داخل استان ایجاد شود.

احسان خاندوزی در جلسه شورای اداری شهرستان بندر گز، با اشاره به اینکه نرخ بیکاری در برخی از مناطق استان گلستان بالاتر از متوسط کشوری است، افزود: اگر زنجیره‌های ارزش در داخل استان متمرکز شود در سال‌های آینده شاهد این خواهیم بود که نه‌تنها درآمد این فعالیت‌ها در خانوارهای تولیدکنندگان استان گلستان باقی خواهد ماند بلکه به جهت ایجاد اشتغال هم می‌تواند در کاهش نرخ بیکاری ظرفیت خوبی در استان ایجاد کند.

وی با تأکید بر تلاش برای رفع معضل تولیدکنندگان اظهار کرد: بنا شد در جهت کمک به تولیدکنندگان، موانعی که در جلسه مطرح شد در حوزه‌های گمرکی، مالیاتی و آن چیزی که به وزارت اقتصاد برمی‌گشت با فوریت و سرعت مرتفع شود. بخش‌هایی هم به نیازمندی‌هایی که برای لایروبی ساحل بندر گز باید از تجهیزاتی سازمان اموال تملیکی داشت انجام می‌شد که این موضوع نیز انجام خواهد شد تا آن پروژه تکمیل شود.

وزیر اقتصاد گفت: درباره برخی پروژه‌هایی که بیش از ۹۰ درصد پیشرفت داشته‌اند، مقرر شد در اولویت پرداخت تسهیلات قرار گیرند تا در تخصیص یا بودجه از سوی سازمان برنامه‌وبودجه تسریع صورت گیرد.

خاندوزی ادامه داد: همان‌طور که در فاصله سفر اول و دوم رئیس‌جمهور به استان گلستان مشهود بود، همت و اراده دولت برای احیای خلیج گرگان و بازگشت رونق به جزیره آشوراده و هم به شهرهای ساحلی بندر گز، بندر ترکمن و گمیشان و مجموعه‌هایی که در حاشیه دریای خزر قرار دارند جدی است و امیدواریم تا سفر بعدی رئیس‌جمهور به استان شاهد تکمیل زنجیره‌های بعدی این پروژه‌ها باشیم.

گلستان ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن مرغ را دارد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان گفت: با حمایت‌های دولت گلستان ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن مرغ را دارد و با نگاه ویژه در صنعت مرغ توان افزایش تولید را داریم.

امیر یوسفی در این نشست با اشاره به دلایل عقب‌ماندگی استان در بخش کشاورزی، افزود: با توجه به اهمیت دولت در بخش کشاورزی یکی از موضوعاتی که دولت مطرح کرده بحث لایحه‌ای که در بخش کشاورزی بابت دریافت مالیات مدنظر دولت است.

یوسفی گفت: با توجه به اینکه اقتصاد گلستان بر محور کشاورزی است بسیاری از تولیدات ما در استان با قیمت‌های واقعی خود به بازار عرضه نمی‌شود.

وی اظهار کرد: دومین موضوعی که می‌تواند به استان کمک کند که درآمد سالانه گلستان بیشتر کاهش پیدا نکند در بحث صادرات محصولات کشاورزی است که با توجه به توانایی‌هایی که در صادرات کالا استان وجود دارد به دلیل ناتوانی در برگرداندن ارز برای صادرکنندگان باعث چالش و مشکل شده و کالایی که بخش کشاورزی در رابطه با برگشت ارز است را مشمول می‌کند.

رئیس اتاق گرگان به میزان سقفی که در پرداخت تسهیلات به بانک سپرده شده، اشاره کرد و ادامه داد: بسیاری از طرح‌های توسعه‌ای و ایجادی استان به دلیل پایین بودن سقف اختیارات استانی متوقف شده و برای هر تصمیمی باید به مرکز مراجعه کرد که این موضوع باعث اتلاف وقت و تعطیلی مجموعه‌های تولیدی شده است.

یوسفی گفت: استان گلستان از توسعه ملی در دوره‌های گذشته بهره‌مند نشده است که این موضوع باعث شده سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در این استان صورت نگیرد.

وی تصریح کرد: درخواست اتاق گرگان از دولت در جهت اختصاص تسهیلات از صندوق توسعه ملی و بانک‌ها با کمک‌های ریالی در جهت احیاء و کارخانه‌هایی که تعطیل شدند تا هر چه سریع‌تر این مجموعه‌ها راه‌اندازی شوند.

وی افزود: یکی از موضوعات مهم دیگر برای برقراری عدالت و توزیع منابع کشور، عوارض و ارزش‌افزوده به‌صورت کشوری تجمیع و نسبت به محرومیت و جمعیت استان‌ها تسهیم شود که اگر این اتفاق بیفتد استان‌های محرومی مانند استان گلستان که در آخر جدول واقع شدند تغییری در شرایط اقتصادی و درآمدی آنها ایجاد خواهد شد.

حتما ببینید

اتاق ارومیه و اتاق بازرگانی شرقیه شمالی عمان، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، گفت: با امضای تفاهم‌نامه همکاری بین اتاق …