سالانه ۱۵۰۰ زندانی استان بوشهر آموزش مهارتی می‌بینند

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالمجید دراهکی ظهر سه‌شنبه در آئین انعقاد تفاهم نامه توانمندسازی مهارتی و اشتغال مددجویان استان بوشهر اظهار داشت: در راستای توانمندسازی زندانیان به منظور اشتغال پس از آزادی برنامه‌ریزی گسترده‌ای صورت گرفته است.

وی زمان اجرای این تفاهم‌نامه را سه سال عنوان کرد و ادامه داد: با تحقق برنامه‌های مد نظر در این تفاهم‌نامه شاهد توانمندسازی و دستیابی به شغلی آبرومند و داشتن یک زندگی سالم و آبرومندانه برای این افراد پس از آزادی خواهیم بود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر بیان کرد: آموزش‌های مختلف و متعددی در زمینه‌های کشاورزی، خدمات، صنعت و صنایع دستی به زندانیان ارائه می‌شود که تلاش می‌شود این آموزش‌ها با حضور در محیط کار واقعی در اصناف استان فراهم شود.

وی از تلاش برای ایجاد روحیه استقلال، خودباوری و کارآفرینی از طریق کسب آموزش‌های مهارتی در محیط واقعی کار خبر داد و افزود: آموزش‌های متناسب با نیاز بازار کار در محیط واقعی و چگونگی انجام کار تیمی و گروهی به مددجویان ارائه می‌شود.

دراهکی با اشاره به تأثیر بسیار بالای این آموزش‌ها به دلیل ارائه آموزش در محیط واقعی کار ادامه داد: زندانیان با دریافت این آموزش‌ها می‌توانند حتی در طول مدت حبس با تولید محصول و خدمت، درآمدزایی داشته باشند.

وی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بعد از ترخیص زندانیان را مهمترین هدف آموزش زندانیان بیان کرد و افزود: سالانه به طور میانگین حدود هزار و ۵۰۰ نفر از زندانیان در استان بوشهر دوره‌های مهارتی و آموزش فنی و حرفه‌ای را در رشته‌ها و حرفه‌های مختلف فرا می‌بینند.

ارائه بسته‌های تشویقی

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان بوشهر نیز در این آئین اظهار داشت: از برنامه‌های مهم ما طراحی بسته‌های تشویقی برای صنایع و صنوفی که در اجرای آموزش به صورت محیط واقعی کار خاص زندانیان رأی باز، داوطلب می‌شوند است.

خورشید گزدرازی با اشاره به اهمیت استفاده از مشوق‌ها گفت: ارائه آموزش‌های مهارتی به زندانیان می‌تواند آنها را به افراد ماهر و توانمند بدل کرده و به اشتغال آنها و عدم بازگشت آنها به محیط زندان کمک کند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان بوشهر خاطرنشان کرد: توجه به این مهم می‌تواند به تحقق سیاست کاهش جمعیت زندانیان که از رویکردهای مهم قوه قضائیه به شمار می‌رود، کمک کند.

وی مهارت آموزی را تنها راه اشتغال و کاهش آسیب‌های اجتماعی در بین مددجویان زندان‌های استان بیان کرد و گفت: شناسایی مراکز یادگیری تحت عنوان واحدهای پذیرنده از بین بنگاه‌های اقتصادی که دارای شرایط پذیرش مهارت‌آموز و اجرای دوره‌های آموزشی به صورت مهارت آموزی در محیط کار واقعی را دارا باشند به طور جدی در دستور کار خود برای اشتغال مددجویان زندان‌ها قرار خواهیم داد.

تفاهم نامه چهارجانبه فی مابین اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای، اداره کل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و اتاق اصناف استان بوشهر در راستای توانمندسازی مهارتی و اشتغال مددجویان استان بوشهر پس از آزادی از زندان منعقد شد.

حتما ببینید

استعفای دسته جمعی در اتاق بازرگانی زنجان

به گزارش خبرگزاری مهر، ۵ عضو از ۱۵ عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی …