استان گلستان نیازمند شهرک صنعتی در منطقه مرزی است

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  گرگان، رمضان بهرامی عصر امروز در نشست فعالان اقتصادی استان گلستان با اشاره به مشکلات صنایع اظهار داشت: بخش دولتی باید زیرساخت‌های خود را در زمینه خدمات‌رسانی به واحدهای تولیدی و صنعتی استان از جمله برق گسترش دهد.

وی گفت: صنایع در شرایط بالا رفتن مصرف گاز و برق، اولین جاهایی هستند که خدمات به آنان متوقف می‌شود این در حالی است که استان گلستان ظرفیت تولید برق با استفاده از انرژی‌های خورشیدی را دارد.

رئیس خانه صنعت و معدن استان بیان داشت: حدود ۹ هزار هکتار زمین در شمال استان وجود دارد که شرایط آن بیابانی است و اکنون متقاضیانی برای سرمایه‌گذاری در زمینه تولید برق با استفاده از انرژی خورشیدی داریم.

وی اضافه کرد: همین الان می‌توانیم ۱۰ مزرعه انرژی خورشیدی در این مناطق ایجاد کنیم که نیاز است دستگاه‌های متولی زمینه حضور سرمایه‌گذاران را تسهیل کنند.

بهرامی در ادامه با اشاره به عدم بهره گیری از ظرفیت‌های استان برای توسعه صنعت و تجارت اظهار داشت:  با توجه به همجواری گلستان با کشور ترکمنستان و ارتباط با کشورهای آسیای میانه ایجاد یک شهرک صنعتی در منطقه مرزی استان لازم است.

وی ادامه داد: در این باره مطالعاتی در منطقه مرزی ارس انجام شده و امیدواریم دولتی‌ها برای دومین منطقه، گلستان را مورد مطالعه قرار دهند. به طور قطع اگر مشوق‌های لازم در نظر گرفته شود بخش خصوصی رغبت بیشتری برای حضور در مناطق محروم و مرزی خواهد داشت.

رئیس خانه صنعت و معدن استان به خام فروشی محصولات کشاورزی در استان اشاره کرد و گفت: متأسفانه به رغم وجود ظرفیت سازی‌های انجام شده اما گندم و بیشتر محصولات از جمله پنبه را به صورت خام می‌فروشیم و سهمی از ارزش افزوده آن نداریم.

وی افزود: امسال ۲۷ هزار هکتار پنبه در استان کشت شد و برای سال آینده مسئولان امیدوارند این سطح به ۳۵ هزار هکتار برسد. از مجموع کارخانه‌های پنبه پاک کنی در استان ۹ واحد فعال است که هیچ بار مالی برای دولت ندارند اما این انتظار وجود دارد که دولت در واردات پنبه، الیاف و نخ تجدید نظر کند تا این کارخانجات و زراعت پنبه دوباره رونق بگیرد.

بهرامی با بیان اینکه برخی‌ها جنگ اقتصادی را باور ندارند، گفت: برخی‌ها از جمله تعدادی از بانک‌ها هنوز با مقتضیات جنگ اقتصادی آشنا نیستند. الان زمان اجرا و تملیک نیست و باید به تولیدکنندگان و صنعتگران زمان داد و با آنها همراهی کرد.

حتما ببینید

افزایش ۱۲.۵ درصدی حمل و نقل جاده ای

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد حمداللهی با اشاره …