آخرین خبرها

تشریح جزئیات پاداش صرفه‌جویی مصرف برق در اولین روز اجرا

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل وزارت نیرو، در این برنامه که دوشنبه از شبکه خبر سیما پخش شد، “مصطفی رجبی مشهدی” مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران و سخنگوی صنعت برق گفت: همزمان با روز نخست اجرای طرح پاداش سراسری صرفه‌جویی در مصرف برق، تا ۴ درصد کاهش مصرف را در اوج بار شاهد بودیم.

سخنگوی صنعت برق در ادامه با اشاره به اینکه از ابتدای دولت سیزدهم بالغ بر ۹ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی وارد مدار شده است، گفت: هنوز طرح‌های مدیریت بار اجرایی نشده است و تنها عامل کاهش مصرف برق در روز نخست اجرای طرح ارائه پاداش به مشترکان خانگی برق است.

وی درباره هدف وزارت نیرو از این طرح نیز خاطرنشان کرد: دیدگاه وزارت نیرو کوتاه مدت نیست و هرچه مشترک بتواند مصرف خود را کاهش دهد، از این پاداش بیشتر بهره مند می‌شود و حتی اگر مشترکی پر مصرف بوده است امسال امکان مشارکت در این طرح برایشان وجود دارد.

سخنگوی صنعت برق در ادامه در خصوص قیمت تمام شده برق نیز اظهارداشت: قیمت تمام شده برق با سوخت یارانه‌ای در حدود ۴۰۰ تومان و با قیمت سوخت غیر یارانه‌ای حدود ۳ هزار تومان است، اما به طور میانگین حدود ۲۰۰ تومان از مشترکان دریافت می‌شود.

رجبی مشهدی درباره مشترکانی که سال گذشته با طرح صرفه جویی و پاداش خانگی همکاری کرده اند، گفت: پاداش ۱۰ کیلووات ساعت صرفه جویی امسال برای مشترکان کم مصرف، برابر با ۴۰ کیلووات ساعت سال گذشته است و بنابراین امسال انگیزه بیشتری برای مشترکان وجود دارد تا بتوانند در این طرح مشارکت بیشتری داشته باشند.

وی درباره طرح‌های مدیریت بار صنایع نیز گفت: از بین ۶۰۰ هزار مشترک صنعتی ۵۸۰ هزار واحد صنعتی هیچ محدودیتی نخواهند داشت و تنها ۲۰ هزار واحد صنعتی، در نصف روز براساس برنامه‌های از پیش اعلام شده، در طرح‌های مدیریت بار مشارکت خواهند داشت و اگر یک روز خاص در هفته به یک شهرک صنعتی اعلام شده است، تا پایان شهریور ماه همان روز اعمال خواهد شد.

رجبی مشهدی در خصوص ۴۴۰ صنعت بزرگ انرژی بر نیز گفت: برنامه‌های ویژه این صنایع با وزارت صمت هماهنگی شده است تا هیچگونه کمبودی در محصولاتی مانند سیمان، فولاد و مشتقات پتروشیمی در کشور وجود نداشته باشد.

فرصت بهره‌مندی از پاداش صرفه‌جویی برای مشترکان در همه نقاط کشور فراهم است

همچنین در این گفتگو “حمیدرضا پیرپیران” معاون هماهنگی توزیع توانیر نیز در خصوص چگونگی دریافت پاداش توسط مشترکان گفت: به میزان مصرف کاهش یافته مشترکان در مقایسه با سال گذشته پاداش تعلق می‌گیرد.

پیرپیران با بیان این که در کل کشور ۴ منطقه گرم و یک منطقه عادی داریم افزود: به طور مثال در مناطق عادی مانند تهران که الگو ۳۰۰ کیلووات ساعت در ماه است، اگر مشترکان بتوانند مصرف خود را تا ۵۰ درصد مصرف کاهش دهند، به ازای هر کیلووات ساعت کاهش ۲,۰۰۰ تومان و از ۵۰ درصد تا الگو ۱,۰۰۰ تومان پاداش دریافت خواهند کرد.

وی ادامه داد: اگر مشترکی درمنطقه عادی سال گذشته ۴۰۰ کیلووات ساعت در ماه مصرف داشته و امسال مصرف را به ۲۵۰ کیلووات ساعت در ماه برساند، در مجموع ۱۷۵ هزار تومان پاداش صرفه جویی در قبوض برق آن‌ها لحاظ خواهد شد اگرچه به دنبال راهکارهای جدیدی برای پرداخت پاداش به مشترکان هستیم تا عایدی آن ملموس‌تر باشد.

پیرپیران با یاداوری این که الگوی مصرف برق در مناطق مختلف براساس منطقه جغرافیایی متفاوت است تصریح کرد: به طوری که در مناطق جنوبی الگوی مصرف ۳ هزار کیلووات ساعت است در حالی که این میزان برای مناطقی مانند تهران ۳۰۰ کیلووات ساعت است.

معاون هماهنگی توزیع توانیر در خصوص اینکه آیا امکان کاهش مصرف برای همه مشترکان وجود دارد گفت: در مناطق عادی که اغلب کولرهای آبی به عنوان سیستم‌های سرمایشی استفاده می‌شود از دور کند کولرهای آبی استفاده کنند باعث کاهش ۵۰ درصدی مصرف برق کولر خواهد شد همچنین در کنار این موضوع، با خاموش کردن لامپ‌های اضافی و … می‌توان از این پاداش برخوردار شد.

پیرپیران در ادامه درخصوص مناطق گرمسیر نیز با بیان این که امکان بهره مندی از میزان پاداش صرفه جویی بیشتری برای مشترکان در این مناطق وجود دارد اضافه کرد: در صورتی که مشترکان از چند کولر استفاده می‌کننند، تنها یکی را خاموش و یا در ساعات خاصی از روز کولرهای گازی خود را خاموش کنند، می‌توانند از پاداش قابل توجهی برخوردار شوند.

وی از تحلیل صورت گرفته درخصوص پتانسیل کاهش مصرف با اجرای این طرح گفت: براساس برآوردهای صورت گرفته امکان کاهش تا ۲ هزار مگاوات در مصرف برق با اجرای این طرح‌ها وجود دارد که این میزان در مجموع ۳ میلیارد کیلووات ساعت در دوره گرم سال خواهد بود.

پیرپیران درباره نحوه مشاهده میزان مصرف برق و پاداش صرفه جویی گفت: در پیامک قبض برق که برای مشترکان ارسال می‌شود، آدرس اینترنتی وجود دارد که در صورت ورود به آدرس مورد نظر، می‌توانند از طریق نرم افزار برق من، جزئیات مصرف برق را مشاهده نمایند.

حتما ببینید

افزایش ۱۲.۵ درصدی حمل و نقل جاده ای

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد حمداللهی با اشاره …