صادرات اردبیل ۹۰ درصد افزایش یافته است

به گزارش خبرنگار مهر، رامین صادقی عصر پنجشنبه در مراسم گرامیداشت روز صادرات در اردبیل اظهار کرد: میزان صادرات استان اردبیل در پایان سال گذشته به ۵۱۶ میلیون دلار رسید که در نیمه اول امسال روند جهشی و رو به رشد را در صادرات کالاها و محصولات مختلف از گمرکات استان شاهد بودیم.

وی تصریح کرد: در سال ۹۹ میزان صادرات استان از ۱۰۰ میلیون دلار به ۲۷۱ میلیون دلار رسید و در سال ۱۴۰۰ این رقم با ۹۰ درصد رشد به ۵۱۶ میلیون دلار رسیده که در مجموع صادرات استان در ۲ سال گذشته ۵۰۰ درصد جهش رونق و توسعه را نشان می‌دهد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: صادرات استان از نظر وزن نیز از ۱۷۱ هزار تن به ۳۰۲ هزار تن در سال گذشته افزایش یافته که نشان می‌دهد عمده کالاهای صادراتی با ارزش افزوده بیشتر همراه بوده است.

صادقی تراز تجاری استان را مثبت عنوان کرد و افزود: میزان واردات استان نیز از ۶۷ میلیون دلار در سال ۹۹ به بیش از ۱۳۲ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ رسیده که نشان می‌دهد واردکنندگان نیز بیشتر در واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات تلاشی مؤثر انجام داند.

وی مقاصد صادراتی استان را آذربایجان، ارمنستان و ازبکستان عنوان کرد و ادامه داد: در کنار سیب‌زمینی که ۱۰۶ میلیون دلار از صادرات استان اردبیل را به خود اختصاص داده، صادرات آهن‌آلات، ام. دی.اف، مصنوعات شیشه، چینی بهداشتی و محصولات کشاورزی را شاهد بودیم.

صادقی عمده واردات استان را کامیون، ماشین‌آلات بخش صنعتی، کائوچو و مواد اولیه واحدهای تولیدی اعلام کرد و گفت: تلاش ما بر این است تا به روند توسعه صادرات از گمرکات اردبیل و بیله‌سوار کمک کنیم.

وی به صدور کارت بازرگانی برای فعالان این حوزه اشاره کرد و افزود: ۳۰۰ کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی و حقوقی در استان با کمک اتاق‌های بازرگانی صادر شده و صدور کارت با اعمال سوابق شخصیتی اقتصادی فعالان این حوزه و برگزاری دوره‌های آموزشی در حال انجام است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل تصریح کرد: به تناسب شرایط اقتصادی کشور ما افزایش صادرات را در سال‌های اخیر شاهد بودیم و سعی ما بر این است تا با حمایت و پشتیبانی از صادرکنندگان در نیمه دوم امسال نیز وضعیت مطلوبی را در حوزه صادرات استان اردبیل شاهد باشیم.

حتما ببینید

استعفای دسته جمعی در اتاق بازرگانی زنجان

به گزارش خبرگزاری مهر، ۵ عضو از ۱۵ عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی …