آخرین خبرها

اوپک؛ آمار صادرات نفت ایران را رو کرد

طبق گزارش اوپک، کل صادرات نفت ایران در ماه آوریل نسبت به سه ماه نخست سال ۲۰۲۲، ۳۶ هزار بشکه افزایش یافته است یعنی یا ایران بازار جدید پیدا کرده یا ادعای کاهش صادرات نفت کذب است.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران به نقل از عصر اقتصاد، خرید نفت ایران توسط چین باعث شد تا تلاش امریکا برای موفقیت در تحریم‌ها ناکام بماند این در حالی است که در حالی است که بر اساس آمارهای داخلی و البته بین‌المللی توانسته صادرات نفت خود را تا ۴۰ درصد افزایش دهد، شایعاتی مبنی بر کاهش ۲۶۵ هزار بشکه‌ای صادرات نفت ایران به چین در فضای مجازی مطرح شده است.

بر اساس آخرین گزارش اوپک که در خصوص تولید نفت اعضای این سازمان در ماه گذشته میلادی (آوریل) منتشر شده، تولید نفت ایران در ماه آوریل در مقایسه با ۳ ماهه اول سال ۲۰۲۲ میلادی رشدی ۳۶ هزار بشکه‌ای را به همراه داشته است.

ایران در ماه آوریل روزانه ۲ میلیون و ۵۶۴ هزار بشکه نفت تولید کرده که این رقم در ۳ ماهه ابتدایی امسال میلادی ۲ میلیون و ۵۲۸ هزار بشکه و در سال ۲۰۲۱ حدود ۲ میلیون و ۳۹۲ هزار بشکه بوده است.

با توجه به آنکه ایران در این مدت تغییری در ظرفیت پالایشی خود نداشته و میزان مصرف نفت خام در کشور تغییری نکرده، بنابراین این افزایش تولید صرف صادرات شده است و با توجه به اینکه چین استراتژیک‌ترین بازار نفت صادراتی ایران به شمار می‌رود، احتمالا این افزایش تولید نیز راهی بازار چین شده است.

با این حال برخی در فضای مجازی از کاهش ۲۶۵ هزار بشکه‌ای صادرات ایران به چین در همین مدت صحبت می‌کنند.

با فرض درستی ادعای کاهش صادرات نفت، ایران یا توانسته یک بازار ۳۰۰ هزار بشکه‌ای جدید برای نفت خام خود پیدا کند که این موضوع با توجه به ادامه تحریم‌ها، دستاورد بزرگی برای کشور به شمار خواهد رفت زیرا توانسته یک یا چند رقیب خود را از بازار ۳۰۰ هزار بشکه‌ای خارج کند و نفت خام خود را به آن بازار بفرستد و یا به طور کامل ادعای کاهش صادرات نفت ایران به چین تحت تاثیر افزایش صادرات روسیه به این کشور کذب است.

حتما ببینید

افزایش ۱۲.۵ درصدی حمل و نقل جاده ای

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد حمداللهی با اشاره …

دیدگاهتان را بنویسید